Ruim helft bespaart nu door minder A-merken te kopen

amerken.jpg

Stijgende energieprijzen en hoge inflatie, het is voor veel mensen een tijd waarin op de kleintjes gelet moet worden. Besparen kan bijvoorbeeld door in de supermarkt heel bewust keuzes te maken tussen duurdere A-merken en de huismerken. Uit een poll van Radar blijkt: vergeleken met een jaar geleken bepaart ruim de helft van de ondervraagden inmiddels op de boodschappen door minder vaak een A-merk te kopen.

A-merk of goedkoper (huis)merk?

Van de bijna 3.500 mensen die de poll hebben ingevuld, geeft 90 procent aan dat tenminste de helft van de boodschappen op dit moment bestaat uit goedkopere (huis)merken. Bij 1 op de 10 mensen gaat de keuze uitsluitend of overwegend uit naar A-merken.

“Ik koop nooit A-merken als het niet nodig is. Heel soms, omdat ik iets lekkerder vind dan een niet-merk. Maar over het algemeen koop ik gewoon merkloze spullen.”
Polldeelnemer

A-merken in de aanbieding

Op A-merken kun je flink besparen door ze alleen te kopen wanneer ze in de aanbieding zijn. Maar liefst 63 procent van de 3082 mensen die aangeven wel eens een A-merk te kopen, doet dat dan uitsluitend als zo’n merk in de aanbieding is. Van de mensen die weleens een A-merk koopt, zegt 37 procent dat de aankoop daarvan niet per se in een aanbieding is.

“Wij kopen voornamelijk A-merken als ze in de aanbieding zijn. Zodra er bulkaanbiedingen zijn slaan wij in.”
Polldeelnemer

Minder A-merken om te besparen

De keuze tussen een A-merk en een goedkoper (huis)merk is vaak ook een keuze voor een bepaalde smaak. Sommige mensen vinden juist een goedkoper merk lekkerder. Om te kijken of de prijsstijgingen invloed hebben op de keuzes bij het doen van boodschappen, vroegen we mensen of ze - vergeleken met vorig jaar - nu minder vaak een A-merk kopen om te besparen. En dat blijkt bij ruim de helft van de mensen (52%) het geval: zij kopen minder vaak een A-merk om minder duur uit te zijn. Voor 30 procent van de deelnemers is besparen geen reden om minder vaak voor een A-merk te kiezen. De overige 18 procent gaf aan dat deze vraag niet van toepassing was (bijvoorbeeld omdat ze toch al geen A-merken kochten).

“Sommige A-merken zal ik nooit vervangen (bepaalde pindakaas of ketchup) maar bij 'commodities' als boter, koop ik nu het huismerk.”
Polldeelnemer

Over deze poll

In totaal hebben 3.476 mensen de poll ingevuld. De percentages zijn afgerond op hele getallen. 

Wil jij ook dat je mening en ervaringen gerepresenteerd zijn? Meld je aan voor het Radar Testpanel, een groep van ruim 75.000 consumenten door het hele land. Je ontvangt dan zo'n twee keer per maand een uitnodiging om mee te doen