Sancties voor Pretium deels terecht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) mocht aan Pretium Telecom B.V. boetes en lasten onder dwangsom opleggen vanwege het niet duidelijk verschaffen van informatie tijdens telemarketinggesprekken. Dat oordeelde het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) deze week.
'Pretium informeerde consumenten aan het begin van de gesprekken niet duidelijk over haar identiteit en commercieel oogmerk,' zo valt te lezen op rechtspraak.nl.
'Ook heeft Pretium niet tijdig (voor sluiting van de overeenkomst) de gesprekskosten en de minimale duur van de overeenkomst medegedeeld en evenmin gemeld dat er een bedenktijd gold. Dat was in strijd was met de Wet handhaving consumentenbescherming (Whc).'
Wettelijke bepaling over bedenktijd is onduidelijk
Pretium kreeg wél gelijk ten aanzien van een andere verplichting. Pretium en ACM verschilden namelijk van mening of de bedenktijd volgens de Whc gaat lopen vanaf de verzending, dan wel de ontvangst van de welkomstbrief voor nieuwe klanten. Het oordeel van het CBb is dat de wettelijke bepaling niet duidelijk is en dat deze onduidelijkheid niet ten nadele van Pretium mag komen. Er is daarom niet vast komen te staan dat Pretium op dat punt een overtreding heeft begaan.
Voor die laatste verplichting vernietigt het CBp de boete en de last onder dwangsom die ACM aan Pretium had opgelegd.
Bijna 50.000 euro boete
De overgebleven twee lasten onder dwangsom en boetes blijven in essentie in stand. Wel draait het CBb een verlaging van de boetes door de rechtbank Rotterdam deels terug. Die rechtbank had de boetes namelijk met 25% verlaagd wegens destijds onrechtmatige uitlatingen van een medewerker van ACM in het televisieprogramma Kassa. Die verlaging is nu nog 5%.
Daarnaast past het CBb een vermindering van de boetes toe wegens overschrijding van de redelijke termijn. De boetes bedragen nu in totaal € 47.712,50.
Bron: rechtspraak.nl