Schade in de wasstraat: wie draait op voor de kosten?

Als je jouw auto door de wasstraat haalt, verwacht je dat hij er weer blinkend schoon uit komt. Niet dat hij krassen, deuken of waterschade oploopt. Is de wasstraat verantwoordelijk als er schade is ontstaan? En wat als er een bordje met ‘gebruiken op eigen risico’ staat?
Zelf verantwoordelijk voor een aantal dingen
Er zijn een aantal dingen die je zelf moet regelen om te voorkomen dat je auto schade oploopt in de wasstraat. Zo moet je zelf:
- Controleren of je auto überhaupt door de wasstraat kan: is hij bijvoorbeeld niet te hoog of te breed en is de wasstraat wel geschikt voor jouw cabrio, camper of caravan?
- De ramen en deuren sluiten.
- De antenne demonteren (als dat mogelijk is).
- De buitenspiegels inklappen.
- De instructies van de wasstraat opvolgen: het verschilt een beetje per wasstraat, maar in veel automatische wasstraten mag je bijvoorbeeld niet remmen, niet sturen, moet je de motor aan laten staan en de versnelling in zijn vrij of neutraal zetten.
Doe je dit allemaal braaf en is er toch schade ontstaan aan je auto? Dan kun je er in principe vanuit gaan dat die is ontstaan door de wasstraat of door een fout van een andere automobilist. “Maar je moet dit wel zelf zien te bewijzen”, vertelt Rembrandt Groenewegen, jurist verkeer en letselschade bij DAS.
Wanneer is de wasstraat verantwoordelijk?
Hij legt uit: “Wasstraten zijn verantwoordelijk voor deugdelijke apparatuur en veilige wasmiddelen. Ook moeten medewerkers duidelijke instructies geven aan klanten. Bij schade door technische mankementen of verkeerde aanwijzingen, kan de wasstraat aansprakelijk zijn Wel moeten automobilisten hiervoor bewijs leveren en moet vaststaan dat zij zelf juist hebben gehandeld.”
Als je dit kunt aantonen, kun je de schade dus verhalen op de wasstraat. Zelfs als de eigenaar een bordje heeft geplaatst met de tekst ‘gebruik op eigen risico’. Groenewegen vertelt dat zulke zogeheten exoneratiebedingen namelijk niet altijd juridisch houdbaar zijn en dat er per situatie beoordeeld wordt wie verantwoordelijk is voor de schade.
Hoe bewijs je dit?
Maar, hoe bewijs je dit dan? Moet je voordat je door de wasstraat gaat foto’s en video’s van je auto maken? Ja, als je echt heel zuinig bent op je auto en echt zeker wilt zijn, dan is dat aan te raden.
Maar er zijn ook andere opties. Groenewegen vertelt: “Vrijwel alle wasstraten beschikken over camera’s om toezicht te houden en incidenten te signaleren. Bij schade is het belangrijk om beelden te bewaren als bewijsmateriaal en ooggetuigenverklaringen te noteren.”
Zulke verklaringen zijn sterker van onbekende omstanders dan van bijvoorbeeld jouw partner of kind die bij je in de auto zat. “Een verklaring van iemand anders die door de wasstraat rijdt en het ziet gebeuren, heeft meer bewijskracht dan een verklaring van een bekende.”
Krasschade moeilijker te bewijzen
Krasschade kan volgens Groenewegen moeilijk zijn om te bewijzen. Het is namelijk lastig om op camerabeelden te zien of er iets mis is met de borstels of het wasmiddel. Maar stel dat er meer mensen zijn die zich die dag met schade hebben gemeld, dan is het aannemelijker dat het door de wasstraat komt.
“Bij nieuwere auto’s kun je het verband ook makkelijker leggen dan met auto’s uit een ouder bouwjaar, omdat oudere auto’s vaak al gebruikssporen hebben”, aldus Groenewegen.
“Je hebt verder nog de mogelijkheid om een onpartijdig en erkend expertisebureau in te schakelen. Zij zouden het schadebeeld aan de auto kunnen beoordelen en eventueel ook naar de wasstraat kunnen gaan om bijvoorbeeld de borstels te bekijken. Maar hier zijn wel kosten aan verbonden dus het is maar de vraag of dat het waard is..”
Schade door een andere automobilist
Er kan ook schade aan je auto ontstaan door een fout van een andere wasstraatgebruiker. Bijvoorbeeld als een andere bestuurder remt tijdens het wassen of te vroeg gas geeft en zo tegen jouw auto aankomt.
“Dan is de wasstraat niet aansprakelijk. In die gevallen moet de gedupeerde de schade verhalen op de veroorzaker.”Dit kun je bijna altijd bewijzen. Op camerabeelden is namelijk goed te zien of iemand remt of gas geeft.