Schimmige financiering van auto's

Autodealers doen er alles aan om nieuwe auto’s te verkopen. Het feit dat u even geen geld heeft voor een nieuwe auto is geen probleem. De verkopers van tegenwoordig verkopen er gewoon een lening bij. Financiering noemen ze dat.

Deze financiering is vaak duur. En aan voordeelaanbiedingen kleven nadelen. Uit onderzoeken blijkt dat vrijwel niemand in staat is in een showroom vol glanzende bolides een zakelijke afweging te maken.

De rentepentages vliegen de koper vaak om de oren. De site van Toyota spiegelt de koper een rentepercentage voor van 11,9 %. Een eenvoudige rekensom leert dus dat wie 20.000 euro financiert en pas na een jaar betaalt 2380 euro extra betaalt voor zijn auto. Dit bedrag is alleen rente, de koper krijgt er verder niets voor terug. Ouderwets sparen voor je nieuwe auto is voordeliger. Dan krijg je tenminste nog rente over het gespaarde bedrag.

Veel automerken stunten met voordeelaanbiedigen. Bijvoorbeeld je auto afbetalen in 36 maandelijkse termijnen tegen 0% rente. Of twee jaar uitgestelde betaling voor de helft van het aankoopbedrag tegen 0% rente. Dat lijkt mooi, maar er zijn adders onder het gras. Wie een of twee keer zijn maandelijkse termijn niet kan voldoen moet wellicht zijn auto tegen de dagwaarde inleveren. Of een nieuwe lening tegen een veel hoger –al snel 8,9%- percentage accepteren.

Autodealers krijgen provisie op de verkoop van financieringen. Het is voor hun vaak een flinke bijverdienste. Niet iedere dealer is open over het feit dat hij provisie krijgt. Voor de koper is het belangrijk dat de hoogte van die provisie niet vastligt. Met andere woorden: de koper kan onderhandelen over het rentepercentage dat hij moet betalen.

Omdat hij leningen mag verstrekken is de autodealer ook financieel tussenpersoon. Verstrekt een tussenpersoon een lening dan is hij verplicht de provisie te vermelden. Maar deze verplichting geldt alleen voor complexe financiële producten en niet voor zogeheten consumptief krediet. En een autolening is zo’n krediet.

GroenLinks Tweede Kamerlid Bruno Braakhuis vindt dit onjuist en niet in het beang van de consument: “ Veel consumptieve kredieten zijn ze ingewikkeld en ondoorzichtig dat de consument ze niet snapt. GroenLinks wil daarom dat voor consumptieve kredieten dezelfde regels gaan gelden als voor complexe financiële producten.µ