Schiphol op vingers getikt om 'laagsteprijsgarantie'

Schiphol is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt over het vermeende prijsvoordeel van ’taxfree shoppen’. Laagsteprijsgaranties mogen niet, omdat webwinkels goedkoper zijn.
De Consumentenbond diende een klacht in. De Reclame Code Commissie heeft nu uitspraak gedaan. Die is nog niet openbaar, omdat de kemphanen twee weken de tijd hebben om in beroep te gaan, meldt De Telegraaf die inzage kreeg.
'Veel duurder uit'
'We trokken al eerder aan de bel over misleiding van reizigers, die met lage prijzen verleid worden in het winkelparadijs achter de paspoortcontrole. In werkelijkheid zijn ze vaak veel duurder uit dan elders', zegt Joyce Donat van de bond. Volgens haar is de helft van alle artikelen waarvoor Schiphol deze zomer de laagste prijs claimt, buiten de luchthaven voordeliger. Schiphol bestrijdt de aantijgingen.
'Taxfree winkelen is een mythe'
Paul Eldering, reisjournalist van de Telegraaf zegt in Radar Radio: 'Taxfree winkelen is een mythe. Daarnaast moeten de winkels op Schiphol ook gewoon huur betalen voor de dure vierkante meters omdat het een goede locatie is waar duizenden mensen per dag langskomen en dat moet wel betaald worden'. Eldering: 'Mensen vinden het ook altijd leuk om te shoppen op Schiphol, dat plezier moet je ze niet ontnemen. Maar of ze nou altijd zo goedkoop uit zijn, dat waag ik te betwijfelen. Sterker nog, ik durf te zeggen dat de laagste prijs garantie, die veel winkels op Schiphol hanteren, dat die in zeker van de helft van de gevallen niet waar is, dat je het elders bij een lokale winkel en zeker in een webshop goedkoper kunt vinden'.Bekijk ook: Winkelen op Schiphol niet goedkoop
Wat mag je wel en niet invoeren
Je gaat op vakantie en ziet een prachtige laptop in de winkel liggen die veel goedkoper is dan in Nederland. Honderden euro's kan je besparen, maar mag je die wel invoeren? Wat mag je wel en niet meenemen als je weer naar Nederland vliegt? Lees dit artikel.
Bron: ANP Mediawatch / Radar