Seats and Sofas lokt klanten met misleidende aanbiedingen

Seats and Sofas

Al meerdere keren besteedde Radar aandacht aan meubelverkoper Seats and Sofas. De reden? Klanten worden gelokt met lage prijzen, maar eenmaal in de winkel blijkt de aanbieding helemaal niet zo interessant. Radar gaat met verborgen camera weer bij Seats and Sofas langs.

Forse boete van ACM

In 2018 kreeg Seats and Sofas van maar liefst 350.000 euro. ACM: ‘voor het misleiden van consumenten met niet bestaande prijsvoordelen. In de folders en in de winkels werd door het gebruik van ‘van-voor prijzen’ een prijsvoordeel gesuggereerd dat niet bestond.

Daarnaast waren meubels in de winkels niet voorzien van prijskaartjes. Alleen met hulp van de verkoper konden consumenten erachter komen wat een specifiek meubel kostte. Dit mag niet.’ 

Onderzoek Consumentenbond

Eind 2024 roept de Consumentenbond de ACM op om weer op te treden. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Seats and Sofas ‘strooit met nepkortingen, consumenten onder druk zet en misleidt met onjuiste informatie’. Daarnaast is de Consumentenbond een klachtenprocedure gestart bij de Reclame Code Commissie.

Lokkertje met prijs

Radar gaat met verborgen camera naar vier verschillende filialen van Seats and Sofas. Bij ieder filiaal tonen we interesse in de Lissabon-bank, volgens de aanbieding ‘alleen deze week’ te koop voor 499 euro. Op de foto in de folder en op de posters bij de winkel ziet de bank er keurig uit. Eenmaal in de winkel blijkt dat de bank zoals op de foto niet 499 euro, maar 1199 euro te kosten. ‘Dit is hoe we adverteren’, krijgen we te horen van de verkoper. Is het dan om mensen te lokken? ‘Tuurlijk’. De verkoper laat ook weten dat hij nog nooit heeft meegemaakt dat iemand de bank koopt in de goedkope stof.

Goedkope bank niet op voorraad

Een paradepaardje van Seats and Sofas is ‘Vandaag kopen, vanavond zitten’. Hiermee wordt verwezen naar de voorraad die het bedrijf zou hebben. Als we daadwerkelijk de Lissabon-bank voor 499 willen kopen in de goedkope stof, dan kan dat. De wachttijd bedraagt dan 6 tot 12 weken. Met andere woorden, ‘vandaag kopen, vanavond zitten’ geldt daar niet voor de gunstige prijzen.

Snel beslissen, anders geen korting

De Lissabon-bank met de mooiere ‘categorie 4’-stof is volgens de aanbieding dus niet 499 euro, maar 1199 euro. Daar kan de verkoper gelukkig nog wel iets aan doen, want toevallig is er die dag ergens in Duitsland een nieuw filiaal geopend. We krijgen dus alsnog een leuke korting, maar dan moeten we wel snel beslissen, volgens de verkoper: ‘tenzij je het volle pond wilt betalen, dat mag ook’. Wanneer we hetzelfde filiaal een week later bezoeken, geldt precies dezelfde ‘alleen deze week’-aanbieding nog steeds. Toevallig: bij ieder bezoek is er net weer een nieuw filiaal in Duitsland geopend.

Klachten over klantenservice

Klachten die Radar ontvangt van klanten hebben met name betrekking op de klantenservice. Wanneer blijkt dat een bank een mankement heeft, moet de klant zelf de bank maar naar de winkel komen brengen. De kosten voor het transport zijn daarmee voor de klant. Terwijl volgens de wettelijke garantie geldt dat een klant recht heeft op een deugdelijk product. En geen kosten hoeft te maken voor reparatie of vervanging.

Heb je ook te maken met een bedrijf dat vindt dat jij moet betalen voor reparatie of voor een vervangend product? En ben je het daar niet mee eens? Dan kun je gebruikmaken van deze voorbeeldbrief van Consuwijzer.

De reactie van Seats and Sofas:

"Wij benadrukken nogmaals dat wij altijd openstaan voor eventuele verbeterpunten in onze dienstverlening. Daarover zijn wij momenteel in verregaande gesprekken met de Consumentenbond en de RCC. 

Hoewel wij het programma waarderen omdat het opkomt voor consumenten die zich in de steek gelaten voelen, geloven wij dat de oplossing ligt in een nog sterker verbeterde en door de Consumentenbond goedgekeurde dienstverlening."

Bekijk hier het fragment uit de uitzending: