Senseo Latte Select
In september 2008 brengt Philips de Senseo Latte Select op de markt. Het bedrijf presenteert het koffiezetapparaat als dè mogelijkheid om nu thuis eenvoudig verschillende koffies te maken. Een romige cappucino of een heerlijke latte macchiato - het was nog nooit zo eenvoudig, aldus het persbericht bij de lancering. Maar is de Senseo Latte Select echt zo eenvoudig in het gebruik?
Bij Radar komen talloze klachten binnen. Het meerendeel daarvan gaat over het melkreservoir van het apparaat. Gebruikers klagen over:
- koude melk
- de melk schuimt slecht op
- het melkreservoir dat verstopt raakt zodat er geen melk uitkomt.
Philips zegt de probleem te kennen. Het bedrijf deelt mede: ‘De Senseo Latte Select werkt met verse melk. Daarom is het essentieel het melkreservoir na gebruik heel goed schoon te maken, anders blijven er melkresten achter waardoor het apparaat mogelijk verstopt kan raken.’Uitgebreide schoonmaakinstructies
De schoonmaakinstructies van de Senseo Latte Select zijn uitgebreid. Zo moet het melkreservoir na elk gebruik schoongespoeld worden. Daarnaast moeten alle onderdelen elke dag schoongespoeld worden, danwel in de handwas of in de vaatwasmachine.
Philips is langgeweest op de redactie van Radar om te laten zien hoe je apparaat dient schoon te maken.
Het resultaat is dit filmpje met schoonmaakinstructies voor de Senseo Latte Select.
Maar zelfs goed schoonmaken is geen garantie is voor een deugdelijk functioneren van het apparaat. Dat blijkt uit het verhaal van mevrouw Boef uit Schiedam.
Mevrouw Boef: ‘Ik maakte het apparaat elke dag goed schoon en stopte alles netjes in de vaatwasmachine volgens de instructies. Maar nog steeds is mijn apparaat elke keer stuk gegaan. Ik word er gek van. Eerst schuimde melk niet op en kreeg ik dus koude melk in mijn koffie. Nadat ik een nieuw melkreservoir had gekregen van Philips, deed de Senseo het eventjes goed. Maar na enkele maanden was het weer raak. En zo ging dat maar door. Ik heb nu inmiddels al vier melkreservoirs gehad, maar telkens gaat het apparaat kapot. Ik gebruik hem dan ook niet meer. Ik heb mijn oude Senseo weer onder het stof vandaan gehaald. Daar heb ik een losse melkopschuimer van een ander merk bijgekocht. En zo heb ik alsnog koffie met warme melk, maar niet dankzij de Senseo Latte Select.’ Meer instructies en een hulplijn
Philips wil mensen opnieuw uitleggen hoe belangrijk het is om schoon te maken en hoe dat moet gebeuren. Daarom staat de eerder genoemde schoonmaak-instructievideo op trosradar.nl, maar staat er ook een soortgelijk filmpje op de website van Philips zelf.
Met klachten over uw Senseo Latte Select kunt u bellen met een speciale hulplijn voor dit apparaat. Het nummer is 0800 023 0074. De lijn is deze week, dus de week van 8 februari, dagelijks geopend van 8.00 tot 20.00 uur.
Zie ook Philips' verdere instructies en informatie over de Senseo Latte Select.