Servicecontract tussenpersonen
Sinds twee weken geldt het provisieverbod op financiële producten als hypotheek, levensverzekeringen en uitvaartpolissen. Je moet een tussenpersoon nu rechtstreeks betalen als je een nieuw product bij hem afsluit. Maar als de tussenpersoon service verleent over producten die u vóór 2013 heeft afgesloten, mag hij daar dan kosten over rekenen?
Tussenpersonen ontvangen geen geld meer van de banken en verzekeraars en daarom hebben ze iets nieuws bedacht: het serviceabonnement. Voor een vast bedrag per maand wordt het dossier van de consument actief beheerd en periodiek gecheckt op prijs en kwaliteit. Het lijkt er op dat veel tussenpersonen lukraak brieven versturen naar het hele klantenbestand, waarin ze de klant soms dwingen een serviceabonnement af te sluiten. Veel van deze mensen hebben in het verleden echter al provisie betaald en zouden nu door het serviceabonnement eigenlijk dubbel moeten gaan betalen. Dit was toch niet de bedoeling van het provisieverbod?
In een aantal gevallen wordt door het serviceabonnement de premie zelfs verdubbeld. Op de redactie van Radar kwamen ruim 200 mails binnen. Mensen met een inboedelverzekering of uitvaartpolis die nog geen € 10,- per maand betalen moeten nu tevens maandelijks € 12,50,- aan servicekosten betalen. Dit staat totaal niet met elkaar in verhouding. Gaan mensen niet in op het abonnement dan laat de tussenpersoon vaak weten dat zij een andere tussenpersoon moeten zoeken. Veel mensen voelen zich dus verplicht om het abonnement aan te gaan.Autoriteit Financiële Markten
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt de regels en houdt de tussenpersonen in de gaten. Op hun website staat het volgende voor tussenpersonen geschreven: ‘op basis van het ontvangen afsluitprovisie en de doorlopende provisie, kunt u bepalen of het redelijk is dat u nu aanvullende kosten vraagt voor dienstverlening na het adviesmoment’. Het is dus niet erg duidelijk of tussenpersonen nu wel of geen serviceabonnementen aan klanten met langlopende producten die voor 2013 zijn afgesloten mogen aanbieden.
Martijn Pols van de AFM zegt er het volgende over. ‘Wat ons betreft is het glashelder. Je betaalt nergens dubbel voor, dus als er in het verleden provisie is betaald voor bepaalde diensten, dan mag een adviseur serviceabonnementen aanbieden aan wie hij wil, als hij maar wel duidelijk maakt wat hij doet en waar provisie voor is betaald en wat hij allemaal doet voor het servicecontract. Niemand is verplicht een servicecontract af te sluiten.’
De branche mag dus niet zomaar lukraak mensen een serviceabonnement aanbieden. Vooraf moet eerst duidelijk vermeld worden voor welke producten dat geldt en welke diensten je voor het abonnement ontvangt. Klik hier voor de voorbeeldbrief
Deel je ervaringen, stel vragen en discussieer met andere leden over dit onderwerp.
Laatste reacties
28Sinds 1 januari 2013 is het provisieverbod van kracht geworden. Tussenpersonen hebben een verbod op het berekenen van provisie bij de verkoop van complexe financiële producten, zoals hypotheken, pensioenverzekeringen en levensverzekeringen. Dit geldt alleen voor nieuw af te sluiten producten. Voor bestaande producten is al lang provisie betaald. En toch zijn er nu honderden tussenpersonen die bestaande klanten een serviceabonnement aanbieden. Mag dit zomaar? Adfiz en de Autoriteit Financiële Markten reageren maandag in de uitzending. Maandag 14 januari in Radar, om 20.35 uur bij de TROS op Nederland 1
Wij werden in december gebeld om z.s.m. een afspraak te maken i.v.m.die verandering van de provisieregels. Er werd een datum afgesproken en 2 dagen van te voren werd er nog eens een herinnering gemeld. Toen kwam dhr. Jan Schaap, een zzp-er die onze polissen van de uitvaartverzekering bekeek en ons voorrekende dat het allemaal veel goedkoper kon. Hij regelde dat wel, want tussenpersonen waren zakkenvullers.! Het kostte ons € 500,-- om dit te regelen. Ons voordeel zou in 20 jaar dan wel € 1500 zijn. Toen mijn man zei dat hij niet in Sinterklaas geloofde werd hij een beetje boos . We moesten niet denken dat hij ons voor de gek hield. Hij vertrok en we hebben niets meer gehoord. Ik wilde onze verzekering nog bellen,maar dat is een beetje vergeten. Door Radar herinnerde ik me dit voorval weer.
Wij werden in december gebeld om z.s.m. een afspraak te maken i.v.m.die verandering van de provisieregels. Er werd een datum afgesproken en 2 dagen van te voren werd er nog eens een herinnering gemeld. Toen kwam dhr. Jan Schaap, een zzp-er die onze polissen van de uitvaartverzekering bekeek en ons voorrekende dat het allemaal veel goedkoper kon. Hij regelde dat wel, want tussenpersonen waren zakkenvullers.! Het kostte ons € 500,-- om dit te regelen. Ons voordeel zou in 20 jaar dan wel € 1500 zijn. Toen mijn man zei dat hij niet in Sinterklaas geloofde werd hij een beetje boos . We moesten niet denken dat hij ons voor de gek hield. Hij vertrok en we hebben niets meer gehoord. Ik wilde onze verzekering nog bellen,maar dat is een beetje vergeten. Door Radar herinnerde ik me dit voorval weer. Hallo reintje, pas op voor die Jan Schaap. Die gast heeft hier bij ons nog ooit geprobeerd om koersplan en andere Aegon woekertroep aan ons te verkopen. Niet vertrouwen!