Sjoemeldiesel-schandaal breidt uit: BMW en MINI voor de rechter gedaagd

Mini

Het sjoemeldiesel-schandaal blijft zich uitbreiden: na eerdere claims tegen onder meer Volkswagen, dagen de Consumentenbond en Stichting Car Claim nu ook BMW en MINI voor de rechter. De organisaties eisen een schadevergoeding en reparatie voor gedupeerde eigenaren. Radar legt uit wat dit voor jou betekent en wat je nu kunt doen.

Het dossier over de sjoemeldiesels wordt opnieuw dikker. Na eerdere claims tegen Volkswagen, Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel) en Renault, waarover Radar de afgelopen jaren veelvuldig heeft bericht, is nu ook BMW aan de beurt.

Zij zouden, net als andere fabrikanten, jarenlang dieselauto's hebben verkocht die op de weg veel meer giftige stikstofoxiden (NOx) uitstoten dan tijdens de officiële tests in het laboratorium. Uit onderzoek van het Duitse equivalent van de RDW blijkt dat de limiet voor de uitstoot van NOx onder normale rijomstandigheden in de meeste gevallen 5 tot 10 keer hoger is dan de wettelijk toegestane limiet.

Wat is er precies aan de hand?

Volgens de Consumentenbond heeft BMW software gebruikt om de systemen die de uitstoot regelen te manipuleren. Denk hierbij aan:

  • Temperatuurvensters: De systemen die de uitstoot moeten reinigen, werken alleen goed binnen een zeer specifieke (buiten)temperatuur. Buiten die temperaturen, en dat is dus heel vaak, wordt de uitstoot veel hoger.
  • Testhoogte: De software zou de auto alleen schoon laten draaien op de specifieke, vaste hoogte van een testlaboratorium. Zodra de auto op een andere hoogte rijdt (bijvoorbeeld in de heuvels of bergen), wordt de uitstootreiniging deels uitgezet.

Het gevolg is dat de auto's op papier schoon leken en een goedkeuring kregen, terwijl ze in het dagelijks verkeer het milieu veel zwaarder belasten. Consumenten zijn volgens de claimorganisaties misleid: ze hebben betaald voor een auto die niet aan de wettelijke eisen voldoet.

Valt mijn auto hieronder?

Veel bezorgde eigenaren vragen zich af of dit ook voor hun auto geldt. De nieuwe claim is gericht op een zeer brede groep auto's. Het gaat om alle dieselauto's van de merken BMW en MINI die op de Nederlandse markt zijn gebracht (nieuw of import) in de periode tussen 1 januari 2009 en 1 september 2019.

De stichtingen schatten dat het in Nederland om ongeveer 100.000 auto's gaat. Het maakt hierbij niet uit of je de auto nieuw of tweedehands hebt gekocht.

Wat kan ik nu doen?

Als je (voormalig) eigenaar bent van een auto die in deze categorie valt, kun je de volgende stappen ondernemen:

1. Doe de kentekencheck - De makkelijkste manier om te zien of jouw specifieke auto onder de claim valt, is via de kentekencheck die de Consumentenbond en Stichting Car Claim hebben opgezet. Hier vind je de check.

2. Meld je aan voor de massaclaim - Blijkt uit de check dat jouw auto eronder valt? Dan kun je je op diezelfde website direct officieel aanmelden om deel te nemen aan de collectieve rechtszaak. Deelname is op basis van 'no cure, no pay'. Dit betekent dat je alleen een percentage van de opbrengst betaalt als de zaak succesvol is.

3. Ook voor voormalig eigenaren - Heb je de auto inmiddels verkocht? Zelfs dan kun je recht hebben op compensatie. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je eigenaar bent geweest. Bewaar dus je aankoop- of verkoopbewijzen, onderhoudsfacturen of vraag je gegevens op bij de RDW.

Wat wordt er geëist?

De Consumentenbond en Stichting Car Claim eisen allereerst een schadevergoeding, omdat consumenten te veel hebben betaald voor een auto die ondeugdelijk is. Ter vergelijking: in de eerdere VW-zaak kregen gedupeerden een vergoeding tussen de 1.500 en 3.000 euro, maar de bonden hebben aangegeven dit als een "absolute ondergrens" te zien.

Ook eisen de stichtingen dat BMW de auto's terugroept en de software aanpast, zodat de auto's ook op de weg echt voldoen aan de emissienormen. Dit mag niet leiden tot mindere prestaties of een hoger brandstofverbruik.

Radar blijft de ontwikkelingen op de voet volgen.