Volkswagen treft schikking voor sjoemeldiesels, gedupeerden krijgen tot €2.500

Na bijna tien jaar is er een doorbraak in het sjoemeldieselschandaal. Volkswagen heeft een schikking getroffen met drie samenwerkende organisaties die opkomen voor gedupeerden, waaronder Stichting Emissions Justice en groepen die worden geholpen door de Consumentenbond. (Ex-)eigenaren van meer dan 100.000 betrokken dieselauto's van de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda kunnen een schadevergoeding claimen die oploopt tot 2.500 euro.
De schikking maakt een einde aan een jarenlange juridische loopgravenoorlog die begon toen het schandaal in september 2015 aan het licht kwam. Volkswagen bleek met software de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden van zijn EA189-dieselmotoren te manipuleren. De auto's leken op papier schoon, maar stootten op de weg veel meer dan de toegestane hoeveelheid uit.
"Na jaren procederen was de tijd rijp voor schikkingsgesprekken," aldus Andrew Goodman, voorzitter van stichting Emissions Justice, een van de partijen aan de onderhandelingstafel. "Na intensief onderhandelen ligt er nu een redelijke oplossing waar consumenten en ondernemers mee uit de voeten kunnen."
Wie krijgt wat? De details van de regeling
De compensatie is bedoeld voor iedereen die in Nederland een nieuwe of gebruikte Volkswagen, Audi, Seat of Skoda met een EA189-motor heeft gekocht of geleased. De hoogte van het bedrag hangt af van wanneer de auto is aangeschaft en of deze nieuw of tweedehands was.
- Tot €2.500 voor een nieuwe sjoemeldiesel die voor 22 september 2015 is gekocht.
- Tot €1.250 voor een tweedehands sjoemeldiesel die voor 22 september 2015 is gekocht.
- Tot €750 voor een sjoemeldiesel die ná 22 september 2015 is gekocht.
- Tot €300 voor EA189 dieselauto’s die niet in bovenstaande categorieën vallen.
Een groot voordeel van de schikking is dat alle gedupeerden in aanmerking komen, benadrukt Quirijn Bongaerts, advocaat die namens Stichting Emissions Justice de onderhandelingen voerde. "Ook de gedupeerden die zich niet bij een stichting hebben aangesloten," stelt hij.
Zo claim je de vergoeding:
- Ga naar de website www.dieselakkoord.nl en meld je aan.
- Ook mensen die niet bij een club hebben aangemeld maken kans op geld.
- De aanmelding moet vóór 10 december 2025 voltooid zijn.
- Houd bewijs van eigendom of lease bij de hand, zoals een aankoopbewijs, leasecontract of een kentekenbewijs met je naam erop.
Bongaerts benadrukt: "Je hebt bewijs nodig om uiteindelijk je geld te kunnen krijgen."
Waarom is er nu wel een schikking?
De schikking is het einde van een juridische strijd die Radar al jaren volgt. Lang leek er nauwelijks beweging in de Nederlandse zaken te zitten, terwijl in Duitsland en de VS wel uitspraken werden gedaan. Wat maakte nu het verschil? Een wet uit 2020: de WAMCA (Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie). Deze wet geeft belangenorganisaties de macht om namens alle gedupeerden tegelijk een schadevergoeding te eisen.
Er was kritiek op de wet, omdat er na vijf jaar nog geen euro mee was uitgekeerd. Toch bleek het in deze zaak een beslissend drukmiddel. Advocaat Quirijn Bongaerts, wiens stichting als enige deze procedure startte, legt uit dat de dreiging van zo'n enorme massaclaim genoeg was om Volkswagen tot een schikking te bewegen.
Daarom was een uitspraak van de rechter uiteindelijk niet nodig.
Wat betekent dit voor andere sjoemeldiesels?
Deze schikking met Volkswagen dient als een blauwdruk voor de lopende claims tegen andere fabrikanten, stelt Bongaerts. Het bewijs dat die aanpak werkt, is er volgens hem al: hij wijst op een uitspraak van afgelopen juli in een zaak van zijn stichting tegen Peugeot, Citroën en Opel. "Daarin oordeelde de rechter al dat ook bij nieuwere dieselmodellen van die merken is gesjoemeld. Dat kan een zetje in de goede richting zijn."
Bongaerts benadrukt dat er geen magische oplossing was. De doorbraak werd geforceerd door een mix van elementen: "Het is een combinatie van de juiste drukpunten, juridische duidelijkheid en het besef bij de fabrikant dat langer rekken niet meer loont."
Hoeveel kreeg men in andere landen?
De Nederlandse vergoeding van maximaal 2.500 euro is grotendeels in lijn met schikkingen in andere Europese landen, hoewel de aanpak per land verschilde.
- In Duitsland, de thuismarkt waar Volkswagen zwaar onder vuur lag, kregen gedupeerden via een collectieve schikking een bedrag dat varieerde van 1.350 tot 6.257 euro. De hoogte was daar afhankelijk van het model en de leeftijd van de auto.
- In het Verenigd Koninkrijk trof Volkswagen een schikking van 193 miljoen Britse Pond voor 91.000 gedupeerden. Dit kwam omgerekend neer op een gemiddeld bedrag van 2.500 euro per persoon.
- Onze zuiderburen in België kwamen een vergoeding overeen die was gekoppeld aan de aankoopprijs van de auto. Voor een wagen met een nieuwprijs van 30.000 euro betekende dit bijvoorbeeld een compensatie van 1.500 euro.
In de VS kregen gedupeerden een significant hogere vergoeding. Dat komt omdat het Amerikaanse rechtssysteem niet alleen is gericht op het vergoeden van de schade, maar ook op het bestraffen van de dader en het afschrikken van wangedrag in de toekomst. Hierdoor kunnen rechters naast de schadevergoeding ook een extra 'strafboete' opleggen, zogeheten punitive damages.
Ook dwongen de Amerikaanse autoriteiten Volkswagen tot een grootschalig terugkoopprogramma, wat de totale compensatie per gedupeerde verder opdreef.