Storing bij digitaal UWV-loket
De website Werk.nl van uitkeringsinstantie UWV kampt sinds dinsdagochtend met een storing, nadat zich maandag gedurende een aantal uren ook al een storing had voorgedaan.
Door de storing kunnen werkzoekenden onder meer geen sollicitaties doorgeven of een uitkering aanvragen via de site. Mensen die wegens de storing wijzigingen niet op tijd kunnen doorgeven, krijgen van het UWV respijt en worden niet gesanctioneerd, zei een woordvoerder.
De oorzaak van de storing is onbekend. Het UWV zegt niet te weten hoe lang de storing nog gaat duren.
Zolang de storing duurt, kunnen mensen die een uitkering willen aanvragen, dat telefonisch doen via het klantnummer van het UWV (0900-9294) of bij een van de locaties van de uitkeringsinstantie.
Eerder deze maand concludeerde de FNV op basis van eigen onderzoek naar de bereikbaarheid van werk.nl in de maanden april en mei dat de site ondermaats presteert. De site werkt niet goed en is vaak onbereikbaar, stelt de vakbond.
Het UWV zegt hard te werken aan verbetering en de verdere ontwikkeling van de site. 'Afgelopen weekeinde is de site nog uit de lucht gehaald om het systeem te updaten', aldus de woordvoerder. 'Er werd nu met man en macht gewerkt om de storing te verhelpen.'
'De site heet werk.nl, maar het is duidelijk dat het niet werkt. Het wordt tijd dat ze er nu echt iets aan gaan doen', reageerde een FNV-woordvoerder dinsdag naar aanleiding van de jongste storing.
Het digitale loket van het UWV moet op termijn de persoonlijke dienstverlening bij de uitkeringsinstantie goeddeels vervangen. Het UWV moet de komende jaren tot 2018 circa 489 miljoen euro bezuinigen. Het aantal arbeidsplaatsen wordt teruggebracht van 16.600 naar 14.500.Update woensdag 31 juli 09:00: Werk.nl werkt weer.
Werkzoekenden kunnen weer terug op de website Werk.nl. Rond half 8 dinsdagavond was de site weer online. Dat liet een woordvoerder van de uitkeringsinstantie weten.
Ook vandaag bljift de hele dag het klantnummer van het UWV (0900-9294) bereikbaar om klanten tegemoet te komen.
Het UWV zegt hard te werken aan verbetering en de verdere ontwikkeling van de site. 'Afgelopen weekeinde is de site nog uit de lucht gehaald om het systeem te updaten', aldus de woordvoerder. De oorzaak van de storing is nog niet duidelijk.
Het digitale loket van het UWV moet op termijn de persoonlijke dienstverlening bij de uitkeringsinstantie goeddeels vervangen.
Bron: ANP