Storing met je tv, internet of telefoon? Lees hier of je recht hebt op compensatie

Getty Images 2214189016

Als je internet of televisie het een tijd niet doet, of je kunt niet bellen, dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. Radar zet op een rij wat de regels zijn en hoe je hier aanspraak op maakt. 

Het is natuurlijk heel vervelend als je wifi het een tijd niet doet, of je kunt niet bellen. Daar betaal je dan ook nog eens tientallen euro’s per maand voor. Maar bij een storing heb je het recht om een deel van je abonnementskosten terug te krijgen. 

Wanneer maak ik recht op vergoeding?

Ten eerste moet je zeker weten dat de storing ligt bij de telecomprovider, en niet te maken heeft met je eigen apparatuur. Je kunt bij je provider controleren of er sprake is van een storing in het gebied waar je woont. Dat kun je zien op de website, of je kunt contact opnemen met de klantenservice. 

Ook moet de storing langer duren dan twaalf uur. Voor kortere storingen heb je geen recht op vergoeding. 

Als bovenstaande punten allebei op jou van toepassing zijn, dan maak je recht op een deel van je abonnementsgeld terug. Ook zakelijke klanten hebben recht op een vergoeding.

Hoeveel geld krijg ik terug?

Hoeveel geld je precies terug krijgt, ligt eraan hoe lang de storing duurt en hoeveel geld je per maand betaalt aan je abonnement. Duurt de storing tussen de 12 en 24 uur? Dan heb je recht op de abonnementskosten die je voor één dag betaalt. Dan deel je dus je abonnementskosten van de maand door 30. 

Bij een storing langer dan 24 uur krijg je voor iedere dag met storing de abonnementskosten voor één dag terug. Dus je abonnementskosten van de maand, gedeeld door 30, voor iedere dag dat er storing is. De storing hoeft dan niet de volledige dag te duren. 

Info

Rekenvoorbeeld

Je hebt een abonnement van 60 euro per maand. De abonnementskosten voor één dag zijn dus 2 euro.

  • Storing duurt 0 tot 12 uur: je hebt geen recht op vergoeding
  • Storing duurt 12 tot 24 uur: je hebt recht op 2 euro.
  • Storing duurt 24 uur of langer: je hebt recht op 2 euro voor elke nieuwe dag met storing.

Als je geen abonnement hebt maar gebruik maakt van prepaid dan krijg je een vaste vergoeding van 0,50 euro voor een storing van meer dan 12 uur. Duurt de storing langer dan 24 uur? Dan ontvang je ook 0,50 euro voor iedere dag met storing. 

Wat als ik meerdere diensten heb in mijn abonnement?

Als je een abonnement hebt waar meerdere diensten in zitten, bijvoorbeeld een abonnement voor bellen, internetten en televisie, dan krijg je alsnog de volledige kosten vergoed. Ook als maar één van deze diensten het niet deed. 

Je krijgt wel alleen de kosten terug van je abonnement zelf. Als je bijvoorbeeld een mobiele telefoon maandelijks afbetaald, dan krijg je dit deel niet vergoed.  

Hoe maak ik aanspraak op de vergoeding?

Als eerste kun je contact opnemen met de provider. Zij hebben vaak op de website staan hoe je compensatie vraagt. Je kunt ook een officiële brief versturen. Vraag in deze brief naar een oplossing vóór een bepaalde datum, en schrijf welke vervolgstappen je neemt als je geen goede oplossing krijgt.

Een voorbeeld van zo’n brief vind je hier.

Wat als de provider niet weigert om te vergoeden?

Dan kun je een klacht indienen bij de provider, melding doen bij de Autoriteit Consument en Markt en je kunt een procedure starten bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Het kost € 50 om een procedure te starten, maar als je gelijk krijgt dan krijg je het geld terug.