background branding

Talloze vragen over prijsplafond, maar energiebedrijven zijn amper bereikbaar

Prijsplafond-hoge-energierekening.jpg

Bij consumenten leven talloze vragen rond het prijsplafond. Door grote drukte zijn de klantenservices van Eneco en andere energiebedrijven alleen amper bereikbaar, zo meldt het AD.

Naast de vragen over het prijsplafond, staan de telefoonlijnen ook roodgloeiend omdat minstens een miljoen huishoudens hun meterstanden moeten doorgeven. Het gaat om klanten met een oude meter. Of mensen met een slimme meter die geen toestemming hebben gegeven om hun energiegegevens automatisch te delen.

Volgens het AD gaat het om 400.000 huishoudens bij Vattenfall, 330.000 huishoudens bij Eneco en 250.000 bij Essent.

Klachtenregen op sociale media

Op sociale media regent het klachten over deze energieleveranciers. Ook klanten van onder meer Energiedirect en Greenchoice melden problemen. 

Eneco heeft bijvoorbeeld een wachttijd ingesteld voor de eigen app. 'Het moet niet gekker worden, een wachttijd van een uur', plaatst iemand op Twitter. Ook over Essent is onvrede. 'Ik probeer al twee dagen de klantenservice telefonisch te bereiken of te chatten, maar zelfs de chatbot heeft het te druk’, zegt een andere gebruiker.

Energiekosten niet te monitoren

Niet alleen over de bereikbaarheid van de energieleveranciers zijn klachten. Zo kunnen veel klanten hun energiekosten sinds het prijsplafond op 1 januari inging niet langer monitoren. Vaak worden nog de reguliere, extreem hoge tarieven getoond.

Energiebedrijven bevestigen de problemen. 'Doordat zoveel mensen met vragen zitten over het prijsplafond en hun meterstanden moeten doorgeven, ligt het aantal bezoekers van onze app momenteel 2,5 maal zo hoog', zegt een woordvoerder van Eneco bijvoorbeeld tegen de krant. “Dat kunnen onze systemen niet aan, vandaar dat we klanten online even laten wachten voordat zij de app in kunnen.”

Bij Essent worden telefoontjes aan de klantenservice na drie minuten automatisch gestopt. 'Maar klanten kunnen wel gewoon met ons chatten', aldus een woordvoerder.

Eind deze week mogelijk rustiger

Hoe gaat dit worden opgelost? Volgens Vattenfall zijn de site en app weer goed bereikbaar. Net als Eneco en Essent werkt de energieleverancier aan een tool waarmee mensen kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het prijsplafond valt.

Eind deze week moet het volgens de energiebedrijven weer rustiger zijn. Ze zijn volgens het AD gefrustreerd dat ze hun klanten nu over zich heen krijgen. In hun ogen kunnen ze er weinig aan doen omdat het kabinet pas medio december het prijsplafond had uitgewerkt. 

Bron: AD