Telefonische verkopers worden steeds brutaler
Telefonische verkopers worden steeds brutaler en soms zelfs ronduit onbeschoft als consumenten aangeven geen prijs te stellen op de verkooppraatjes.
Dat blijkt uit onderzoek van de stichting Consumentenlijn Telemarketing. De stichting overweegt nu de namen van de bedrijven openbaar te maken waar dit gebeurt. In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen maar liefst 192 klachten binnen, terwijl dat in 2006 in het gehele jaar 474 waren. De meest gehoorde klacht is dat sommige callcentra meerdere malen terugbellen om mensen alsnog te overtuigen van het product.
"Maar dit kwartaal viel vooral op dat de toon die wordt aangeslagen vervelender wordt", zegt directeur Herman Nieuwenhuis. "Mensen die ongevraagd gestoord worden door een telefonische verkoper, worden ook nog eens uitgescholden en ziektes toegewenst als ze aangeven geen prijs te stellen op de verkooppraatjes."
De Consumentenlijn is in het leven geroepen nadat de Consumentenbond een actie startte tegen telefoonterreur. Energiebedrijven en andere grote ondernemingen die gebruik maken van callcentra, hopen met de klachtenlijn het kaf van het koren te scheiden.Cowboys
Nieuwenhuis: "We denken dat de onbeschofte taal vooral wordt gebezigd door de zogenoemde cowboys in de markt. Die plukken maar wat mensen van straat. Eenmaal gefrustreerd als ze de verkoopdoelen niet halen, beginnen ze mensen onheus te bejegenen." Door de 'rotte appels' aan te pakken hoopt het bedrijfsleven dat het imago van de telemarketeer verbetert.
Bron: De Telegraaf.