Thuisapotheek
Dagelijks worden honderden mensen in het hele land gebeld door de Thuisapotheek. Deze internetapotheek biedt aan je medicijnen gratis thuis te laten bezorgen. Klinkt aantrekkelijk, maar de werkwijze van de Thuisapotheek roept veel vragen op. Zo beschikken de medewerkers over veel persoonlijke gegevens van de patiënt en weten ze vaak welke medicijnen ze gebruiken. Informatie die strikt vertrouwelijk is.
De doelgroep is chronische patiënten die met regelmaat medicijnen nodig hebben. De apotheek richt zich dus alleen op herhaalmedicatie. De Thuisapotheek zegt dat zij de informatie van de patiënten zelf krijgt.
De Thuisapotheek bewaakt de medicatie die zij thuis afleveren. Wat zij niet weten is wat die patiënt daarnaast nog meer gebruikt. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren.
De KNMP (De Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie) weet niet hoe de Thuisapotheek aan al die vertrouwelijke informatie komt.
Deel je ervaringen, stel vragen en discussieer met andere leden over dit onderwerp.
Laatste reacties
92De Thuisapotheek benadert patiënten telefonisch met de vraag of zij voortaan hun medicijnen thuis willen laten bezorgen. Radar zoekt uit hoe de Thuisapotheek weet dat deze mensen dagelijks medicatie gebruiken. Maandag 28 februari in Radar, 20.30 uur op Nederland 1
OOK IK BEN EEN TIJDJE GELEDEN GEBELD; ZE HADDEN ALLEEN PECH DAT IK AL GEWAARSCHUWD WAS DOOR MIJN EIGEN APOTHEEK VOOR DEZE MALAFIDE PRAKTIJKEN. IK KREEG GEEN ANTWOORD OP MIJN VRAAG HOE ZE AAN MIJN GEGEVENS WAREN GEKOMEN
Ook wij zijn gebeld, nadat ikzelf had aangegeven in een enquête, benadert te willen worden. Wat geweldig, nooit meer voor niets naar het afhaalpunt, echt soms dagenlang en steeds nog geen medicijnen. Mediq gaf soms de huisarts de schuld en de huisarts dan weer Mediq. Ik was het helemaal zat. We hebben een medicijnenpaspoort gekregen, zodat we die mee kunnen nemen naar een apotheek als er eens spoedmedicijnen moeten worden opgehaald, zodat de medicijnen elkaar niet tegenwerken. We zijn goed ingelicht door de Thuisapotheek en we vinden ze ook heel aardig aan de telefoon. Ik kan me wel voorstellen dat de huidige apotheken hier niet mee eens zijn, ze hebben de boot gemist. Van de week weer, mijn man moest andere medicijnen omdat hij last had van bijwerkingen, dit via de huisarts geregeld. 5 dagen voor niets bij het afhaalpunt geweest, hij zit nu al meer dan een week zonder medicijnen. Dit heb ik bij de Thuisapotheek nog niet meegemaakt, in het begin moesten ze even weten wanneer de medicijnen weer op waren en toen ik keurig bericht kreeg van uw medicijnen zijn weer bij uw huisarts aangevraagd en willen we dan en dan bezorgen, toen dat te laat was en ik er achteraan gebeld heb, hadden we ze de volgende dag al in huis. Dat is pas service. De assistente zei ook nog dat ze liever niet hadden dat we het via hun gingen bestellen, omdat ze het overzicht niet meer hebben, nou nog steeds wordt er toestemming gegeven voor medicijnenrecepten door mijn huisarts, dus wat geen controle. Hier heel wat stress minder door de Thuisapotheek en heel wat meer tijd over.