Tientallen aangiften over pamperbox.be en luierbox.be

luierbx-screenshot-780.jpg

De politie adviseert alert te zijn bij aankopen op pamperbox.be en luierbox.be. Het Landelijk meldpunt Internet Oplichting laat aan Radar weten dat er tientallen aangiften zijn binnengekomen over de luierwebshops.

Nienke schrijft Radar: 'Eind 2016 heb ik via Groupon een deal gekocht voor 12 maandboxen pampers. In totaal 330 euro voor 12 maanden pampers. Helaas komt pamperbox.be (inmiddels luierbox.be) zijn afspraken niet na. Heb in november 1 maandbox ontvangen, daarna niets meer. Via de media begrijp ik dat er veel gedupeerden zijn. Pamperbox reageert niet meer. Ik wil graag mijn geld terug.'Update 2 februari: Verkoper opgepakt

Malafide webshop?

De politie zegt dat er gevallen bekend zijn van benadeelden die twee of drie leveringen hebben ontvangen en vervolgens niets meer, maar dat er ook gedupeerden zijn die na betaling helemaal niets ontvingen. Of er sprake is van een malafide webshop kan de politie niet met zekerheid zeggen, mogelijk is er sprake van een leveringsprobleem (hoewel hierover op de website niets gezegd wordt). De politie noemt het wel 'opvallend' dat er zoveel aangiften over binnen zijn gekomen.

Wat kun je doen?

Ben je zelf ook benadeeld door pamperbox.be of luierbox.be? Je kunt online aangifte doen bij de politie. Wil je weten of je te maken hebt met een betrouwbare webshop? De politie heeft een speciale tool waarmee je kunt zoeken of er meldingen zijn gedaan over de webwinkel.Melding bij Testaankoop

Je kunt je ook wenden tot de Belgische consumentenorganisatie Testaankoop.be. Een melding dien je in via deze link. Scroll naar beneden en vul bij de bedrijfsnaam 'pamper' in: het bedrijf verschijnt vervolgens, selecteer het dan. Vervolgens moet je je registreren. Voor Nederlandse consumenten geldt dat ze bij postcode het beste 1000 kunnen invullen en bij telefoonnummer 0 2222 2222. Zo kan Testaankoop Nederlandse inzendingen makkelijk filteren.Meld je klacht ook bij pamper- en luierbox.be en bij Groupon.be

Ook de Nederlandse Consumentenbond houdt zich met de kwestie bezig. Een woordvoerder raadt gedupeerden ook aan: Dien schriftelijk (kan per mail) een klacht in bij pamper-/luierbox en als je een Grouponvoucher had, stuur de klacht dan ook naar Groupon.be.

Update 26 januari: Consumentenbond: 'Groupon draagt ook verantwoordelijkheid'

'We vinden echt dat Groupon (ook) verantwoordelijkheid draagt voor met wie ze zaken doen', aldus woordvoerder van de Consumentenbond Joyce Donat. Testaankoop.be onderzoekt of Groupon hier ook op aangesproken kan worden.

De Consumentenbond noemt het een 'interessante taak voor de ACM om te kijken of Groupon zich op dit vlak voldoende gedraagt'.

Bron: Politie / Testaankoop.be/ Consumentenbond