Trend of marketingtruc? Dit is waarom er zoveel gekke kruidnoten zijn

Kruidnoten Smaken

Aperol, perenijs, likkoekjes, zure mat of spicy: zomaar een greep uit de verschillende smaken die je tegenwoordig terugvindt in het kruidnotenschap. Hebben we niet meer genoeg aan naturel en chocolade kruidnoten? Of worden deze minder traditionele smaken gebruikt als lokkertjes? 

Supermarktassortiment groeit enorm

Dat er steeds meer verschillende kruidnoten in de winkels liggen, is volgens retail consultant Eelco Hos vooral een teken van de tijd. “Mensen willen veel te kiezen hebben. Dat zie je ook bij andere producten, zoals bier. Vroeger had je pils, toen kwam daar speciaalbier bij, later volgden de triple en de IPA en tegenwoordig heb je een heel schap vol verschillende craft beers.” 

En zo zijn er volgens hem tal van producten waar tegenwoordig veel meer keuze is dan vroeger. Denk bijvoorbeeld aan chips, brood, pasta en chocoladerepen. “Het assortiment in supermarkten en speciaalzaken is de afgelopen jaren echt ongelooflijk gegroeid.” Kruidnoten met bubblegum- of tompoucesmaak zou je dus onder deze trend kunnen scharen. 

Vooral gekke smaken bij impulsproducten

Toch kun je volgens Hos wel onderscheid maken tussen verschillende productgroepen: “Om te beginnen heb je de dagelijkse boodschappen zoals pasta. Daar zie je wel veel keuze, maar is het allemaal niet zo wild.” 

“Daarnaast heb je liefhebbersproducten zoals bier, waar het uitgebreide assortiment vooral voor meer diepgang zorgt. Tot slot heb je impulsproducten. In die categorie zie je vooral wilde varianten, omdat een gekke smaak je soms extra nieuwsgierig maakt.” 

‘Normale’ kruidnoten meest verkocht

En volgens retaildeskundige Paul Moers slaan supermarkten en speciaalzaken hier ondertussen wel een beetje in door. Winkels kennen volgens hem namelijk de 80/20 regel: “80 procent van de omzet komt uit 20 procent van een productgroep. Kruidnoten zonder flauwekul zijn dus altijd de winnaars en zorgen voor de meeste omzet.”

“Verder proberen ze het assortiment leuker te maken door te klooien met allerlei smaken. Ik vraag me altijd af in hoeverre je hierin mee moet gaan, omdat het maar voor een klein deel van je omzet zorgt en de winstgevendheid van veel retailers onder druk staat.” 

Het zijn de meest debiele smaken die je nog niet eens aan je schoonmoeder durft te geven
Retaildeskundige Moers

Spelen taste tests een rol?

De meeste mensen kopen dus traditionele kruidnoten of kruidnoten met chocolade en hooguit één of twee keer een wat gekkere smaak. Dat geldt niet voor influencers die online massaal taste test video’s delen waarbij ze allerlei soorten proeven. Speelt dit een rol bij het bedenken van likkoekjeskruidnoten of kruidnoten met cheesecake smaak? 

Ja, denkt Moers. Niet perse, denkt Hos: “Ik denk dat marketingafdelingen echt wel weten dat dit gebeurt en dat het wel kan zorgen voor een klein beetje extra omzet. Maar online trends lopen naast de grotere trend waarbij mensen meer keuze willen in de supermarkt en dat kan soms niet gek genoeg.”

Meer over