Tv-uitzending 21-03-22
Als je een televisie-abonnement wil afsluiten vergelijk je vaak de maandlasten van de verschillende aanbieders. Maar wist je dat er ook een enorm verschil is tussen het energieverbuik van de verschillende tv-kastjes? Fons zoekt het uit! En bedrijven maken 'gratis' bezwaar voor jou als je het niet eens met met de WOZ-waarde van je woning. Zij vangen honderden euro's van de gemeente, terwijl het ook makkelijker en gratis kan.
Het energieslurpende tv-kastje van Ziggo | Radar Checkt!
Het meest gebruikte tv-kastje van Ziggo, de Mediabox XL, verbruikt in stand-by modus bijna tien keer zoveel stroom als die van de grote concurrent KPN. Dat blijkt uit onderzoek van Radar. We hebben meerdere Ziggo en KPN klanten gevraagd om hun tv-kastjes voor ons door te meten. Samen zijn Ziggo en KPN goed voor bijna 82% van de televisiemarkt. Door middel van een stroommeter hebben deelnemers gekeken wat het verbruik is van de Ziggo Mediabox XL en wat het stroomverbruik is van het televisie-kastje van KPN. Conclusie: Ziggo verbruikt dus bijna tien keer zoveel stroom als KPN. En dat terwijl Ziggo claimt klimaatneutraal te werken. Er is een alternatieve tv-kast die zuiniger is, maar ook 5 euro per maand duurder. Je kunt de Mediabox XL ook op eco-modus zetten, maar dan duurt het 3 tot 4 minuten voor je TV kunt kijken. Hoe gaat Ziggo dit probleem oplossen? Fons zoekt het uit.
Het bezwaar maken tegen de WOZ-waarde als verdienmodel
‘Heb je een te hoge WOZ-waarde ontvangen? Betaal je niet blauw!’ Dit soort reclamespotjes vliegen je momenteel om de oren. Bedrijven willen graag voor jou bezwaar maken bij de gemeente, en dat is nog gratis ook. Maar klopt dat eigenlijk wel? De rekening komt bij gemeenten terecht, en bedraagt honderden euro’s per bezwaar. Het kostte in 2020 maar liefst 17 miljoen euro, en dat bedrag loopt steeds verder op. En dat terwijl je met een telefoontje naar de gemeente of een eigen bezwaar écht gratis je WOZ-waarde kunt aanvechten. Uit een enquête van Radar onder ruim 11.000 mensen blijkt dat veel woningeigenaren toch een bureau inschakelen (40 procent), vaak omdat ze niet weten hoe ze het zelf moeten doen. Doen gemeenten wel genoeg om mensen hierbij te helpen?