Tweedehands of via een aanbieding gekocht: mag een verkoper retour weigeren?

outlet_terugbrengen_2023.jpg

Misschien heb je het weleens gezien bij een tweedehandswinkel of outlet: een bordje waar op staat dat je aankopen niet kunt retourneren. Een winkelier kan dat bord neerzetten, maar is dat ook juridisch houdbaar? Radar sprak met Jessica Lutgens advocaat bij LexQuire advocaten.

Voldoet het product aan de verwachtingen?

‘Het is wettelijk geregeld dat wanneer je een product koopt, je er redelijkerwijs vanuit mag gaan dat dit product voldoet aan de beschreven verwachting bij normaal gebruik. Wordt hier niet aan voldaan, dan wordt dit non-conformiteit genoemd’, zo legt Lutgens uit. 

Ter verduidelijking, het gaat hierbij om (verborgen) gebreken van het product. Denk aan een trui waar de naad aan de binnenkant loslaat of een doos lego waar minder stukjes in blijken te zitten dan op de verpakking staat. Lutgens: ‘Eigenlijk als je tegen iets aanloopt wat je op het moment van kopen niet had kunnen voorzien’.

Wat kun je doen als het product niet voldoet?

Lutgens geeft aan dat de bal in eerste instantie bij de koper ligt. ‘Stel dat er inderdaad sprake is van een product dat niet voldoet, dan moet je als consument de verkoper in eerste instantie de mogelijkheid geven dit te herstellen.’ In het voorbeeld van de legostukjes geef je de verkoper bijvoorbeeld de mogelijkheid de ontbrekende stukjes aan te vullen. ‘Als dit niet mogelijk is of de verkoper dit niet wil (bijvoorbeeld omdat herstellen duurder is), dan heb je het recht de koop te ontbinden.’

Zijn er dezelfde regels bij tweedehands of outlet-producten?

Als je iets tweedehands of via een outlet koopt, gelden dezelfde regels. Lutgens: ‘Wel is het logisch dat wat je dan mag verwachten van het product, meestal minder is. Het normale gebruik wordt daardoor als het ware ingekleurd. Je kunt van een tweedehands trui niet dezelfde kwaliteit verwachten als van een nieuwe. Maar, als er echt iets mis is wat je niet hoefde te verwachten, dan heb je nog steeds het recht om terug te gaan.’

Kunnen verkopers retour weigeren?

Dan de vraag of verkopers een bordje mogen neerzetten met ‘retourneren niet toegestaan’. Lutgens geeft aan dat dit in principe niet onwettelijk is. ‘Als jij in een tweedehands winkel staat en het bordje is duidelijk zichtbaar, dan is dat het aanbod dat je als consument kunt accepteren. Doe je dat, dan kun je het artikel niet terugbrengen. 

Ook nieuwe winkels kunnen in bepaalde gevallen retourneren weigeren. ‘Denk bijvoorbeeld aan een winkel die ondergoed verkoopt, het is niet hygiënisch om dat terug te nemen en opnieuw in de verkoop te zetten. Dat zou reden kunnen zijn om een retour te weigeren’, zo sluit Lutgens af.