Uitvaartverzekeraars vaag over kosten

Het is voor klanten vaak onduidelijk hoe de kosten van uitvaartverzekeraars zijn opgebouwd. Dat meldt dagblad Metro op basis van onderzoek van de Consumentenbond.

Uitvaartverzekeraars maken niet duidelijk hoe ze aan hun kosten komen. Zo vragen ze soms hoge kosten voor eenvoudige telefonische adviezen over een reeds afgesloten polis, blijkt uit onderzoek door Geldgids van de Consumentenbond.

Sommige verzekeraars verwerken alle kosten, ook die voor advies, in hun premie hoewel dit sinds 1 januari niet meer mag. Ook lopen de tarieven die verzekeraars berekenen aan nieuwe klanten sterk uiteen. Zo vraagt de ene verzekeraar 100 euro voor een advies gesprek, en bij een ander bedrijf vragen ze maar liefst 10 euro. ‘Uitvaartverzekeraars bewandelen nu ieder hun eigen naar pad naar winst en klantenbehoud’, zegt de Consumentenbond. 

Consumenten die voor 1 januari 2013 een uitvaartverzekering hebben afgesloten, betalen provisiekosten. Sommige verzekeraars sturen hen toch een rekening voor advieskosten. De consumentenbond heeft dit bij de AFM voorgelegd. ‘De AFM moet deze verzekeraars tot de orde roepen, want zij laten hun klanten nu dubbel betalen’, aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. 

Bron: ANP