UNICEF: '70 procent kinderproducten in supermarkt is ongezond en onverantwoord'
Een ruime meerderheid van de producten in de supermarkt die bedoeld zijn voor kinderen passen niet in een verantwoorde leefstijl. Dat blijkt uit een recent onderzoek van UNICEF. Ook wordt bij een kwart van deze producten misleidende kindermarketing gebruikt.
UNICEF onderzocht ruim tweeduizend kinderproducten, zoals ontbijtgranen, kindertoetjes en pakjes drinken in verschillende supermarkten. Het Kinderfonds van de Verenigde Naties analyseerde of de producten pasten binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.
Te veel zout en suiker, te weinig vezels in kinderproducten
De resultaten zijn niet mis. Zo bevatten de meeste producten te veel suikers, energie en zout en juist te weinig vezels. UNICEF onderzocht 39 kinderontbijtgranen en daarvan voldoet slechts één product aan de criteria van de Schijf van Vijf.
Grote kans dat jij je kinderen dagelijks een lekker belegd boterhammetje meegeeft naar school. Maar wat doe je dan op hun brood? De supermarkt maakt het je in elk geval niet makkelijk een verantwoorde keuze te maken. Van de 865 onderzochte producten kinderbroodbeleg, vallen 829 producten buiten de Schijf van Vijf.
Producten die bijvoorbeeld wel binnen de Schijf van Vijf passen, zijn smeerkazen die expliciet voor kinderen zijn bedoeld, met kids in de naam.
Misleidende reclames
Ook nam UNICEF de promotie van kinderproducten in folders en het gebruik van kindermarketing onder de loep. Daaruit blijkt dat supermarkten geen terughoudendheid tonen in aanbiedingen voor ongezonde producten voor kinderen.
Bij een kwart van alle producten in folders die gericht zijn op kinderen, is volgens UNICEF sprake van kindermarketing. Er wordt volgens hun op een slimme manier ingespeeld op kinderen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een animatiefiguur of tekst met woorden als ‘baby’ of ‘kids’ op de verpakking.