VanMoof stopt tijdelijk met verkoop van fietsen, een reconstructie van Radar

154697409_presentation-wide_normal_none.jpg

Het is al twee weken niet mogelijk om via de website van VanMoof een nieuwe fiets te bestellen. Op hun eigen website valt te lezen dat de verkoop tijdelijk stil is gelegd om ‘de productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen.’ Eerder werd nog gemeld dat het slechts om een technische storing ging. 

Problemen VanMoof niet onder de Radar

Nadat er tientallen klachten waren binnengekomen, besteedde Radar in januari 2023 aandacht aan de slechte service van het fietsenmerk. De fietsen kunnen namelijk alleen gemaakt worden door fietsenmakers die zijn aangesloten bij VanMoof, waardoor fietsbezitters weken moeten wachten tot ze worden geholpen.

Als eerste op de hoogte van Radar-nieuws? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Keer op keer kapot

Maar daar houdt het helaas niet op. In juni 2023 laat Radar zien dat de kwaliteit van de fietsen in veel gevallen ondermaats is. Zo spreken we onder andere Tristan, die in drie jaar tijd maar liefst 20 reparaties en drie VanMoof-fietsen verder is. En dat is slechts een van de vele verhalen die we te horen krijgen.

Wat is er aan de hand?

Er valt niet met zekerheid te zeggen wat er aan de hand is bij VanMoof, wel is het opmerkelijk te noemen dat het bedrijf stopt met de verkoop midden in het fietsseizoen. Al langer is bekend dat het bedrijf financieel niet voor de wind gaat. Zo noteerden zij vorig jaar een verlies van 78 miljoen euro. 

Klanten worden nog wel geholpen

Zelf geeft VanMoof aan dat de beslissing om de verkoop tijdelijk (?) op te schorten geen invloed heeft op de verdere service. Gezien de eerdere klachten die Radar in de mailbox ontving, twijfelen wij ernstig of dit er wel van gaat komen.