Veel consumenten naar financieel adviseur

Bij het afsluiten van een schade- of levensverzekering gaan de meeste consumenten eerst naar een financieel adviseur. Bij schadeverzekeringen doet zo'n 60 procent dat, bij levensverzekeringen bijna 90 procent. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting).

Het blijkt dat consumenten het niet belangrijk vinden om te weten hoe de verzekering in elkaar zit. Waar ze wel waarde aan hechten, is weten wat het effect is van het financiële product. Bij schadeverzekeringen wil de consument weten waar ze aan toe zijn met betrekking tot de dekking en de afwikkeling van schade. Bij levensverzekeringen vinden consumenten het vooral belangrijk om te weten of ze het wel kunnen betalen.

De consument let bij de keuze naar een adviseur op de mogelijkheid om uit verschillende financiële producten en aanbieders te kunnen kiezen. Ook blijkt dat consumenten de betalingswijze van het advies meenemen in hun keuze. Een grote meerderheid geeft voorkeur aan het provisiesysteem. Hierbij wordt de adviseur niet rechtstreeks betaald, maar ontvangt hij een provisie van de bank of verzekeraar waar de verzekering wordt afgesloten.

Lees voor meer informatie het onderzoek ‘Hoe zoekt de consument financieel advies?’ (pdf)

Bron: Nibud