Veel financiële bedrijven negeren klachten

Uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) moeten altijd bindend zijn. Het Kifid wil dat de wet daarvoor wordt aangepast, zei woordvoerder Thom Hoedemakers van het financiële klachteninstituut woensdag.

Alle financiële instellingen in Nederland zijn verplicht om zich aan te sluiten bij het Kifid. Ze mogen echter zelf bepalen of ze gehoor geven aan de uitspraak van het klachtenloket. ‘We zien in deze crisistijd dat vooral de kleine partijen geneigd zijn om over te stappen van bindend naar niet-bindend. Daarom willen we een aanpassing van de wet; consumenten moeten er op kunnen vertrouwen dat er een fatsoenlijke klachtenvoorziening is', aldus Edgar du Perron, voorzitter van de geschillencommissie van het Kifid.

Het Financieele Dagblad meldt woensdag dat 40 procent van de tussenpersonen en ruim een kwart van de vermogensbeheerders zich niet hebben gebonden aan uitspraken van het Kifid. Hierdoor kunnen consumenten geen verhaal halen als ze niet tevreden zijn over de dienstverlening. Hoedemakers benadrukt dat de grote financiële instellingen zoals banken en verzekeraars zich wel hebben gebonden aan de uitspraken van het Kifid.

Voordat consumenten een relatie aangaan met een vermogensbeheerder doen consumenten er goed aan om te controleren of de vermogensbeheerder Kifid-uitspraken bindend accepteert, aldus Jan Maarten Slagter van de Vereniging van Effectenbezitters 

Bron: ANP