Veel ‘foute’ producten in cosmeticaschappen. Hoe zit dat?

Cosmetica - Algemeen.jpg

In drogisterijen, supermarkten, apotheken en andere winkels overstromen de schappen van de cosmeticaproducten. De keuze voor de consument is enorm en het grote assortiment aan moisturizers, toners, exfolianten en serums rijst de pan uit. Maar doen ze allemaal wel wat ze beloven? 

Om hier achter te komen spreekt Radar met huidtherapeut Luus van Eck van sproetonline.nl. Zij richtte een jaar geleden haar website op, om gratis productadvies te geven en huidproblemen te bespreken. Dit bleek nodig, nadat ze erachter kwam dat er op de markt veel ‘foute’ producten te koop zijn, die vervelende ingrediënten bevatten. 

Beweringen over cosmeticaproducten ontkracht

Naast dat huidtherapeut Van Eck duidelijke aanwijzingen heeft gegeven die kunnen helpen bij de aankoop van cosmetica-artikelen spreekt Radar haar ook over algemenere zaken in de cosmeticawereld. Zo doen over bepaalde producten en behandelingen vaak allerlei verhalen de rondte, die lang niet altijd waar zijn. Wij legden een aantal stellingen voor aan Van Eck en vroegen haar of deze nu echt waar zijn of niet. 

Oogcrème is essentieel voor de huid rondom je ogen

‘Hoewel de huid rondom de ogen inderdaad gevoelig is, hoef je hier geen aparte crème voor te gebruiken. Wanneer je zorgt dat je huidige dagcrème de juiste stoffen en veel antioxidanten bevat, is deze crème ook goed voor de huid rond je ogen.’

Hoe duurder het product, des te beter het werkt

‘Ook dit is niet waar. Hoewel de gebruikte concentraties van goede stoffen soms wat lager zijn in goedkopere producten, worden vaak juist ‘gekke’ dingen toegevoegd in hele dure crèmes. Laatst kwam ik een crème tegen waarin goud was toegevoegd, terwijl goud juist een bekend allergeen is.’

Hoe meer producten je gebruikt, des te beter

‘Nee dat klopt niet. Ik beveel zelf altijd aan om bijvoorbeeld voor je dagelijkse skincare vier of vijf stappen te handhaven, namelijk: een reiniger, een dagcrème, een zonnebrandcrème en aan het eind van de dag een exfoliant en weer diezelfde dagcrème. Eventueel kun je hier in de zomer nog een extra anti-oxidanten-olie aan toevoegen voor extra hydratatie en bescherming. Een nachtcrème is bovendien niet veel anders dan een dagcrème, maar opnieuw een middel dat door commerciële partijen is geïntroduceerd.’ 

Peel-off-maskers werken tegen verstopte poriën en laten je huid stralen

‘Dit is ook echt niet waar. Peel-off-maskers zou ik altijd afraden. Je huid kan na het gebruik inderdaad zacht zijn, maar dit komt doordat je letterlijk alles tot aan de haren aan toe eraf trekt. Je huid is rood en heeft een soort glow, maar dit zijn allemaal tekenen van irritatie. De doorbloeding neemt namelijk ook toe, doordat het geïrriteerd is. Bovendien heb je ook ‘normale’ maskers die vaak erg goedkoop zijn en waar je dan ook niet veel van kunt verwachten. Het kan een fijn momentje voor jezelf zijn, maar een masker met bijvoorbeeld lavendel zal opnieuw je huid voornamelijk irriteren.’ 

Één goed product geeft garantie voor de rest van de cosmeticalijn

'Hier wordt inderdaad al snel van uitgegaan en vaak is ook te zien dat consumenten het liefst een hele lijn van een merk gebruiken. In de meeste gevallen komt het echter bijna nooit voor dat de hele lijn uitblinkt. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld voor iedere stap in mijn routine een ander merk. Een cosmeticalijn kan heel goed zijn in het maken van een dagcrème, maar bij een zonnebrand bijvoorbeeld compleet de plank misslaan.’

Waarom doen deze producten het zo goed op de markt?

Lang niet alles, of sterker nog; een groot deel van het geheel is dus minder goed voor je dan je misschien denkt. Dat veel cosmeticaproducten een andere werking hebben dan ze beweren of verkeerde ingrediënten bevatten, is volgens Van Eck te verklaren door de commerciële insteek van veel cosmeticabedrijven. 

‘Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat de consument eerder voor cosmetica kiest met een lekker geurtje of een leuk kleurtje; beide dus veroorzaakt door schadelijke ingrediënten. Vervolgens spelen de merken vooral in op wat goed verkoopt, waardoor deze foute stoffen worden toegevoegd.’ 

‘Door ingrediënten als lavendel, menthol of rozenolie toe te voegen gaat een crème immers lekker ruiken. Daarnaast voegen de producenten ook vaak alcohol toe om een product langer houdbaar te maken, terwijl ook deze stof heel slecht is voor de huid.’ Zolang cosmeticalijnen een commercieel uitgangspunt hebben, zal het doel van de verkoop toch altijd anders zijn dan pure huidverbetering.