Veel fouten in nieuwe games

Uitgevers van games willen per se voor de feestdagen hun spel op de markt hebben. Dat zorgt voor tijdsdruk en mede daardoor sluipen grote fouten in de spellen. Dat is niet ongebruikelijk, maar dit jaar zijn het er wel héél veel, zo meldt NOS vrijdag.

Een game-ontwikkelaar die zijn spel pas na de feestdagen op de markt brengt in plaats van vlak ervoor, loopt miljoenen euro's aan omzet mis. Doordat er steeds meer geavanceerde spelcomputers op de markt zijn, zoals de Xbox One en de PlaySation 4, worden ook de games complexer.

Makers moeten van fouten geweten hebben

Vanwege die tijdsdruk, financiële belangen en complexiteit brengen ontwikkelaars games op de markt waar nog fouten in zitten. Zulke zogeheten bugs of glitches kunnen variëren van zwevende personages tot wegvallende gezichten, en van vastlopende games tot onbereikbare servers.

Daarvan zijn de makers zich vaak bewust, meent gamejournalist Niels 't Hooft. tegen NOS zegt hij: 'Bij spellen als Assassin's Creed Unity moeten de makers hebben geweten dat er fouten in het spel zaten toen ze het op de markt brachten. Er werken honderden mensen aan zo'n spel, ze hebben zo veel testers.'

Patches moeten uitkomst bieden

Om de problemen op te lossen, voegen uitgevers na de verschijningsdatum vaak nog patches toe: online updates die de fouten moeten verhelpen. Zo heeft ontwikkelaar Ubisoft voor Assassin's Creed Unity, dat nog geen drie weken op de markt is, inmiddels al drie patches uitgebracht.Het Ubisoft-spel is niet de enige recente game die door fouten geplaagd wordt. Van DriveClub en Halo: The Master Chief Collection werkte het online gedeelte in het begin slecht of zelfs helemaal niet.Uitgever Ubisoft heeft excuses aangeboden voor de bugs in Assassin's Creed Unity. Ter compensatie krijgen spelers binnenkort gratis uitbreidingen van het spel.

Bron: NOS

Meer over