Veel klachten over CVneed: ‘Had niet door dat ik een abonnement had afgesloten’

C Vneed

Als je op de website CVneed je gegevens invult, maken ze niet alleen een cv voor je. Ze sturen je ook binnen een paar weken een rekening omdat je een abonnement afgesloten zou hebben. Hoe zit dit? En moet je echt betalen?

Onbewust abonnement afgesloten

Veel jongeren die gaan solliciteren voor hun eerste bijbaantje of stageplaats weten niet precies hoe ze een cv moeten opbouwen. De website CVneed lijkt hier een oplossing voor te zijn. Je kunt er met verschillende templates een professioneel opgebouwd cv aanmaken. Ideaal, zou je denken. 

Toch komen er bij Radar veel klachten binnen, omdat mensen weken later ineens een rekening van CVneed ontvangen. “Door het maken van een eenmalige CV is mijn dochter onbewust een abonnement aangegaan”, mailde Sabine ons bijvoorbeeld. 

“Deze site geeft de illusie dat je een cv kan aanmaken zonder bijbedoelingen”, meldde Dexter op ons forum. Hij legt uit dat er twee links op de website staan: een onderaan de pagina waarbij je een premium abonnement van 30 euro per maand afsluit en een bovenaan waar dit niet bij vermeld staat. Hij klikte daarom op de bovenste link om een cv te maken. 

En hoewel hij zijn cv niet eens heeft afgemaakt, kreeg hij toch een rekening en een aanmaning in z’n mail. “Omdat je je gegevens invult op het cv hebben zij ook al je gegevens”, schrijft hij op het forum. “Ik herinner mij nergens dat ik een betaalde link heb aangeklikt, want dan was ik meteen van de pagina gegaan. Om direct een maandelijks abonnement te nemen voor een eenmalig CV te ontwerpen vind ik ook bizar.”

Rekening en aanmaning ontvangen

Ook Floor (18 jaar) meldde zich bij ons. “Ik googlede, omdat ik niet precies wist hoe een cv eruit moest zien. Ik kwam op de website CVneed terecht en heb daar een cv aangemaakt. 

Ongeveer een maand later kreeg ik een factuur voor een abonnement van 44,50 euro. Ik schrok heel erg, omdat ik niet doorhad dat ik een abonnement had afgesloten.” 

Floor maakte meteen het geld over, maar ontving vervolgens een brief dat ze niet betaald zou hebben. Hierdoor was het bedrag dat ze moest betalen opgelopen tot 70 euro. Op dat moment besloot ze reviews van anderen te bekijken en zag ze op Trustpilot dat meerdere mensen hetzelfde probleem hadden. 

“Het is niet handig van mij dat ik dit niet vooraf heb gedaan, maar een scholier die gewoon probeert een voorbeeld te zoeken van een cv verwacht niet meteen vast te zitten aan een abonnement”, vertelt ze. “Ik heb nergens een duidelijk vakje aangevinkt, anders had ik wel aan mijn ouders gevraagd of dit betrouwbaar was.”

Moet je de rekeningen betalen?

Hoewel de Autoriteit Consument en Markt (ACM) niet specifiek op CVneed in kan gaan, signaleren ze wel in het algemeen dat er steeds meer producten en diensten in abonnementsvorm worden aangeboden. 

De toezichthouder geeft aan dat het hierbij vaak niet duidelijk is wat de dienst precies inhoudt, dat het gaat om een abonnement, wat de kosten daarvan zijn en wanneer je precies op ‘ja’ hebt gedrukt en dus de overeenkomst hebt afgesloten.

Dit zijn zaken waarover je als consument vooraf geïnformeerd moet zijn om een geldige overeenkomst te sluiten. Ook moet er gemeld worden hoe je weer van het abonnement af kunt komen en moet je geïnformeerd worden over de bedenktijd die online geldt. 

“Is er aan een of meer van deze voorwaarden niet voldaan? Dan is er waarschijnlijk geen geldige overeenkomst tot stand gekomen”, vertelt de woordvoerder van de ACM. “Je kunt de overeenkomst dan ontbinden.” 

Hoe dit precies werkt, lees je op de website van de ACM

Kosten volgens CVneed wel duidelijk

Volgens CVneed is het overigens wel helder dat je bij het aanmaken van een cv ook meteen een abonnement afsluit. Zij laten het volgende aan ons weten: “Cvneed biedt een online platform aan waarmee consumenten eenvoudig professionele cv's kunnen maken, bewerken en downloaden. Daarnaast kunnen onze gebruikers met hun cv's solliciteren op duizenden vacatures die via ons platform beschikbaar zijn. Voor deze diensten hanteren wij een tarief van 30 euro per maand, waarbij we deze kosten duidelijk vermelden voor, tijdens en na registratie.”

“Daarnaast hebben klanten de mogelijkheid om hun aankoop binnen 14 dagen kosteloos te herroepen, indien zij afzien van de aankoop of niet tevreden zijn met de dienst. In deze gevallen crediteren wij de volledige kosten en storten deze zo nodig terug. Dit beleid wordt al actief toegepast.”

Minderjarigen kunnen abonnement ontbinden

Heeft jouw kind (per ongeluk) een abonnement afgesloten bij CVneed? Dan kun je dit ontbinden. Minderjarigen mogen namelijk geen abonnement afsluiten zonder toestemming van de ouders. 

CVneed bevestigt dit: “Wij willen benadrukken dat Cvneed zich niet specifiek richt op jongeren of minderjarigen. Onze advertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden in Google en zijn gericht op een breed publiek. Desondanks hebben we recent een extra leeftijdscontrole toegevoegd aan ons registratieproces om te voorkomen dat minderjarigen onbedoeld een abonnement afsluiten.” 

“Indien ouders vermoeden dat hun kind toch een abonnement heeft afgesloten, kunnen zij via onze klantenservice contact met ons opnemen voor verdere afhandeling. In deze gevallen zullen wij de kosten volledig crediteren en, indien van toepassing, terugstorten.”