VEH: 'Consument moet makelaar reparatieformulier laten ondertekenen'

makelaar-ondertekenen-170821.jpg

Consumenten met een NVM- of VBO-makelaar doen er goed aan om hun makelaar een 'reparatieformulier' te laten ondertekenen. Dit stellen de Vereniging Eigen Huis (VEH) en Consumentenbond maandag.

Op 1 juni hebben de VEH en Consumentenbond met makelaarsorganisatie VastgoedPRO nieuwe algemene voorwaarden afgesloten voor de dienstverlening van makelaars. Deze voorwaarden zorgen er volgens de consumentenorganisaties voor dat consumenten gemakkelijker offertes kunnen vergelijken en dat de algemene voorwaarden in begrijpelijke taal is opgeschreven.

Verrast met bijkomende kosten

Volgens Rob Mulder, directeur belangenbehartiging van VEH, verschuilen makelaars zich nu te vaak achter het argument dat ze 'maatwerk' levert. Ook worden consumenten volgens Mulder nu te vaak verrast met bijkomende kosten waar geen afspraken over zijn gemaakt. Op de site van VEH staat het reparatieformulier.

NVM en VBO werken niet met nieuwe voorwaarden

NVM en VBO kiezen er vooralsnog voor om met voorwaarden te blijven werken die volgens de VEH en Consumentenbond niet meer van deze tijd zijn. De consumentenorganisaties geven aan dat ze tot voorwaarden willen komen die voor alle makelaars gelden.

Bron: Vereniging Eigen Huis / Consumentenbond