Verantwoording bewijslast van niet werkend digitaal product voortaan meer bij verkoper

2junilaptop.jpg

Per 27 april moeten verkopers verplicht hun verkochte digitale apparaten en diensten werkend en veilig houden.  Consumenten hebben bij het kopen van slimme apparaten, zoals smart tv’s en horloges, recht op software- en beveiligingsupdates. Dit geldt ook voor de aankoop van games of apps en zelfs streamingdiensten. De consument wordt ook meer beschermd, mocht het product niet afdoende voldoen aan de verwachtingen - mits deze redelijk zijn. 

Hoe lang deze updates moeten gegeven worden, ligt aan de proportionaliteit: wat in het redelijke ligt. Bij bijvoorbeeld een slimme wasmachine verwacht je meer updates dan bij een spelletje op je telefoon. 

Omkering van bewijslast verlengd met half jaar

Dit is niet de enige verbetering van de bescherming van de consument: door de wijziging wordt nu ook de omkering van de bewijslast verlengd met een half jaar. Op dit moment staat de teller op zes maanden, straks op één jaar. De verantwoording van de bewijslast ligt bij de verkoper. Als iemand bijvoorbeeld een telefoon koopt en er binnen een jaar problemen van ondervindt, moet de verkoper aantonen dat de levering van de telefoon volgens het boekje verliep en dat het de schuld van de consument was. 

Bron: Rijksoverheid