Vereniging in knel door inleverpauze DE-punten: “Voor ons is dit een financiële strop”

De Punten

Al jaren sparen Nederlanders massaal waardepunten van Douwe Egberts. Via het spaarprogramma kun je de punten inruilen voor servies, een koffiezetapparaat of gewoon koffie. Sinds de Blokker eind vorig jaar failliet ging, kunnen deze punten nergens meer worden ingeleverd. En dat is niet alleen vervelend voor de thuisdrinker met een keukenla vol punten. Voor verenigingen zoals de Vroege Vogels uit Den Ham zijn de gevolgen veel groter.

Meer dan een pak koffie

“Wij ruilen elk jaar duizenden punten in voor koffie,” vertelt Betsie Soepenberg, vrijwilliger bij zwemvereniging De Vroege Vogels in Den Ham. Haar vereniging is verbonden aan zwembad De Groene Jager, dat sinds 2013 volledig draait op vrijwilligers – meer dan tweehonderd in totaal. In de zomermaanden, van mei tot september, draait het bad op volle toeren. Vrijwilligers houden toezicht, draaien bardiensten, doen de schoonmaak, en de zwemvereniging schenkt koffie.

“Vorig jaar haalden we zo’n 200.000 punten op,” vertelt Betsie. “Daar hebben we voor het hele seizoen koffie van gekocht. Zo’n tachtig pakken zijn er doorheen gegaan. Voor de vrijwilligers, en voor de ochtenden waarop mensen samenkomen om koffie te drinken.”

Maatschappelijke verbinding

Twee keer in de week beginnen de Vroege Vogels samen de dag. “Het is een heel sociaal gebeuren. Ook veel mensen die alleen zijn die ‘s morgens komen zwemmen en dan lekker een kopje koffie drinken. Anders spreken ze misschien niemand,” vertelt Betsie.

Dat koffiemoment is mogelijk dankzij de gespaarde DE-punten, afkomstig uit het hele dorp en daarbuiten. Bij de Jumbo staat een houten kistje waar klanten hun punten kunnen doneren. Er wordt verzameld via social media, met een advertentie in de krant, en door mensen die ze verzamelen voor een buurvrouw die niet meer veel kan, maar wél kan helpen tellen. Iedereen draagt iets bij.

Inleverpunt weg, inkomsten weg

Sinds het faillissement van de Blokker kunnen Betsie en haar vrijwilligers hun punten nergens meer kwijt. Op de website van Douwe Egberts laat het bedrijf weten dat het spaarprogramma “nog gewoon bestaat” en dat de punten hun waarde behouden. Maar waar je ze kunt inleveren, is voorlopig onduidelijk – en dat heeft gevolgen.

“Als het zwembad straks weer open gaat, missen we flink wat inkomsten,” legt Betsie uit. Vorig jaar werden er met de punten tachtig pakken koffie gehaald. De koffie wordt weggegeven of op donatiebasis geschonken. De opbrengst gaat volledig terug het zwembad in. De vereniging zit daardoor met een probleem: waar komt de koffie straks vandaan? “Voor ons is dit een financiële strop,” benadrukt Betsie.

Reactie Douwe Egberts

In een reactie aan Radar laat Douwe Egberts weten dat er nog geen schot in de zaak zit: “De gespaarde DE-waardepunten blijven geldig. Het spaarprogramma is en blijft van Douwe Egberts, dus de punten blijven hun waarde behouden.

Door het faillissement van Blokker onderzoeken we nu verschillende mogelijkheden hoe we verder gaan met het spaarprogramma. Dit proces wordt zorgvuldig door ons uitgevoerd en kost tijd, en we kunnen op dit moment nog niet aangeven hoelang het zal duren. Via onze website, nieuwsbrieven en social media-kanalen houden wij iedereen op de hoogte.

We verwijzen consumenten voor vragen naar www.de.nl/veelgestelde-vragen.”

“We sparen gewoon door”

Een termijn voor een nieuwe plek om de punten in te leveren geeft Douwe Egberts niet. Sommige organisaties, zoals Voedselbanken Nederland kunnen hun punten nog steeds verzilveren via een speciale regeling. Voor anderen zit er tot die tijd weinig anders op dan wachten. 

Of – zoals in Den Ham – blijven sparen in de hoop dat het vóór de start van het zwemseizoen weer mogelijk is de punten in te leveren. “Vanmorgen nog,” zegt Betsie, “vroeg iemand bij de supermarkt of ze haar zegels mocht geven. Natuurlijk. We sparen gewoon door.”