Vergoeding bij vertraging

Op 20, 21 en 22 december geven de spoorwegen een negatief reisadvies. De Nederlandse Spoorwegen beroept zich op overmacht.  Hun klanten moesten thuisblijven of op een andere manier naar hun werk gaan. Een tegemoetkoming voor het vele wachten wordt door de NS niet gegeven. Want het advies was: reis niet!

Na wat gesteggel met de reizigersorganisatie Rover, kwamen de Spoorwegen dan toch in beweging. Maar het gaat hier niet om een 'regeling', laat een voorlichter van de spoorwegen ons via de mail weten. Voor onze camera willen ze niet reageren. Op schrift legt de voorlichter verder uit dat klachten van 'reizigers' met vertraging tijdens deze dagen, zich  bij NS kunnen melden met een gemotiveerd verzoek tot terugbetalingµ.

U kunt tot 3 maanden na de reisdatum/geldigheid een verzoek indienen. Dit hoeft niet te betekenen dat wanneer u een verzoek tot vergoeding indient, die ook daadwerkelijk krijgt. De NS beoordeelt dat per individueel geval.

Daarnaast is het ook de vraag als u al vergoeding krijgt, hoeveel die vergoeding is. Stel u heeft kaartje voor een enkele reis gekocht. Als u tussen de 30 en 60 minuten vertraging heeft gehad, krijgt u de helft van het aankoopbedrag terug. Als u meer dan een uur vertraging heeft gehad krijgt u het volledige aankoopbedrag terug.

Voor een dagretour geldt weer wat anders. Tussen de 30 en 60 minuten vertraging betekent een kwart van het aankoop bedrag terug. Meer dan een uur vertraging de helft van het aankoopbedrag.  

Uiteraard zijn er meerdere soorten kaartjes en abonnementen verkrijgbaar bij de NS.Kijk hier als u wilt weten hoeveel vergoeding u eventueel kunt verwachten.

We hebben de NS schriftelijke vragen over de periode van het negatieve reisadvies gesteld en over het aanvragen van een vergoeding. Dit kunt u lezen in het achtergrondartikel.