Ophef over brief NS verloren portemonnee

Op Facebook en Twitter is ophef ontstaan over een brief van NS over een verloren portemonnee. De heer Van Velsen, ontvanger van de brief, stuurde een foto naar de nieuwssite dumpert.nl.
'Zoals afgesproken, zend ik u hierbij uw portemonnee', staat in de brief. 'Voor het bewaren en het verzenden breng ik u €15,00 in rekening. In uw portemonnee is een geldbedrag van €16,25 gevonden. Hiermee zijn de door u verschuldigde kosten voldaan. Het restbedrag is dusdanig klein of gelijk aan de kosten, dat er geen verdere verrekening zal plaatsvinden.'
Lees de brief hieronder (kantel het scherm van je mobiele telefoon om de volledige afbeelding te zien).
'Zomaar geld uit een portemonnee halen?'
'Dit is diefstal. Niemand mag zomaar geld uit de portomonee halen', schrijft Frida onder de Facebookpost van dumpert.nl. Marc reageert: 'Beter dit dan 50 euro voor een nieuwe ID-kaart, 50 euro voor een nieuw rijbewijs, nieuwe ov-chipkaart 25 euro, bieb-kaart 7,50 euro.'
Sanne verbaast zich over het beleid van NS: 'Dat ze geld rekenen voor het bewaren is tot daaraan toe, maar dat moet je achteraf in rekening brengen? Je mag toch niet zomaar geld uit een portemonnee halen?'
Beleid gevonden voorwerpen NS
Een gevonden voorwerp wordt vijf dagen bewaard op het station waar het voorwerp is ingeleverd, legt een woordvoerder van NS aan Radar uit. De eigenaar kan het voorwerp dan nog kosteloos ophalen. Daarna wordt het overgebracht naar het Centraal Bureau Gevonden Goed. Het eigendom kan dan naar het huisadres worden verstuurd, hiervoor wordt altijd minimaal vijftien euro in rekening gebracht.
'Wanneer er een portemonnee wordt gevonden, stelt de NS het geld dat in de beurs zit veilig door het op een rekening te storten', aldus de woordvoerder. Als de eigenaar zich meldt, wordt de beurs opgestuurd en het geld overgemaakt. De NS houdt de administratiekosten (van minimaal vijftien euro) hier zelf op in.
Restbedrag
Hoe zit het met de 1,25 euro, het 'restbedrag' dat de heer Van Velsen niet terugkrijgt? 'Dat stamt nog uit de tijd van de acceptgiro's' zegt de woordvoerder. 'We hebben het beleid inmiddels aangepast, kleine bedragen worden voortaan ook teruggestort. De 1,25 euro is inmiddels naar de heer Van Velsen overgemaakt.'
Reacties
De meningen zijn verdeeld, blijkt uit de reacties onder het artikel en onder de Facebookpost.
OV'er schrijft op de site van Radar: 'De NS heeft 19000 gevonde items op te bergen, registreren, contacten leggen, geld word altijd veiliggesteld op een rekening en dan moet het ook nog bij een depot opgehaald en vandaaruit verstuurt kunnen worden. Darnaast hebben ze een hele organisatie moeten optuigen waar telefonisch, mail en brief comunicatie gevoerd kan worden. En dat allemaal en alleen maar om de klant zonder hoofd zijn zooi terug te bezorgen. Ik vind het niet raar als je daar een vergoeding voor vraagt.
Laten we eerlijk wezen, de gene die zijn zooi heeft verloren is ook niet vrij te pleiten.
'Gizmootje' schrijft op de Facebookpagina van Radar: 'Is dit een Hoax? Een broodjeaapverhaal? Kan en wil ik niet geloven Mag dat ook als IK iets vind?'
Bron: Radar / dumpert.nl