Verlengen mobiel abonnement: heb je recht op bedenktijd?

Mobielabonnement.jpg

Als je online een mobiel abonnement afsluit, krijg je veertien dagen bedenktijd waarin je je aankoop kunt annuleren. De provider van Thomas (27) deed moeilijk over deze bedenktijd bij het verlengen van zijn abonnement. Hoe zit dit?

Annuleren verlenging niet mogelijk

Na het verlengen van zijn mobiele telefoon abonnement via de Youfone-app bedacht Thomas dat hij toch een ander abonnement wilde. Hij wilde gebruikmaken van zijn bedenktijd en het contract annuleren. Youfone ging hier echter niet mee akkoord. “Op een verlenging van reeds afgenomen diensten, krijgt u geen nieuwe 14 dagen verlengtermijn. Dit is enkel het geval bij het afnemen van een nieuw type dienst of eerste bestellen”, liet de provider weten. 

Toen Thomas Youfone wees op zijn bedenktermijn van veertien dagen, kreeg hij de volgende reactie: “Onder een bestelling verstaan we een bestelling, geen verlenging. Ik ga ervan uit dat daar je verwarring steekt.” Radar zocht uit of de bedenktijd inderdaad alleen geldig is op nieuwe aankopen. 

Bedenktijd afhankelijk van verkoopmethode

“Of de bedenktijd van toepassing is, hangt in eerste instantie af van de verkoopmethode”, vertelt Gerrie Spaansen, woordvoerder van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). “Als een contract wordt afgesloten in een fysieke winkel, geldt er wettelijk gezien geen bedenktijd.” Bij een online aankoop geldt een bedenktermijn van veertien dagen. “Ook bij het verlengen van een bestaande overeenkomst”. legt Spaansen uit. Thomas heeft dus wel degelijk recht op veertien dagen bedenktijd. 

Verlenging gaat soms pas in na de bedenktijd

Deze veertien dagen gaan lopen vanaf het moment dat je de verlengde overeenkomst sluit.  “Dit kan veel eerder liggen dan het moment waarop de nieuwe overeenkomst daadwerkelijk start”, vertelt Spaansen. Bij veel providers kun je namelijk ruim van tevoren je abonnement verlengen: bij Youfone is dit al vier maanden voor het einde van je huidige contract. 

Op het moment dat je abonnement daadwerkelijk verlengd wordt, is de bedenktermijn dan al lang verstreken. Als je dan toch wilt wisselen van abonnement, zit je al aan de verlenging vast. 

Verlengen abonnement met mobiel telefoon

Als je bij het verlengen van je abonnement een nieuwe mobiele telefoon kunt kiezen, zit het net iets anders. “Dan start de bedenktijd vanaf het moment dat je het toestel ontvangen hebt”, legt Spaansen uit. 

Na bedenktijd toch ontevreden?

Als de bedenktermijn voorbij is, zit je in principe aan je contract vast. Alleen in bepaalde situaties kan je contract dan ontbonden worden. “Dit kan bijvoorbeeld als de dienst niet goed wordt geleverd, als onjuiste informatie is verstrekt of als relevante informatie niet is verstrekt”, vertelt Spaansen.

“Ook kan er sprake zijn van een verlengde bedenktijd tot maximaal een jaar als er onterecht niet is gemeld dat er een bedenktijd geldt”, legt Spaansen uit. Dit zou voor Thomas een uitkomst kunnen bieden.

Bronnen: ACM