Verpakking van papier in plaats van plastic: dé oplossing voor verduurzaming?
'De @JumboSupermarkt Soest gaat als eerste groente en fruit verkopen verpakt in karton ipv plastic. Goeie stap!’, schrijft een Twitteraar. Op de foto is te zien dat het materiaal 100% natuurlijk zou zijn.
Radar vraagt aan Greenpeace: is karton echt beter dan plastic?
'Niet ten koste van onze bossen'
'Papieren of kartonnen verpakkingen kunnen worden gebruikt als deel van de oplossing of tijdelijke overgangsoplossing, maar er is behoefte aan innovatie en investeringen in alternatieve verpakkingssystemen', zegt woordvoerder Margaux Tjoeng van Greenpeace. Ze legt uit dat papier en karton net zo goed in de natuur terecht kunnen komen. Daarbij is hout de belangrijkste grondstof van karton, waardoor ontbossing nog steeds aan de orde is. 'Onze planeet beschermen tegen plastic mag niet ten koste gaan van onze bossen', stelt Tjoeng.
Het verschil in milieu-impact tussen karton en plastic is volgens Tjoeng moeilijk uit te drukken, omdat dit afhangt van heel veel factoren. Zo zijn er veel soorten papier en plastic; de één milieuvervuilender dan de ander. Ook is het lastig een papieren verpakking één op één te vergelijken met een plasticverpakking. Dit komt doordat papier slapper is dan plastic, waardoor je meer materiaal nodig hebt voor een verpakking.
Prioriteit aan hergebruik
'Wij zien liever alternatieven die niet uitgaan van eenmalig gebruik van andere materialen', zegt Tjoeng. Volgens haar is er een systemische verandering nodig van de wegwerpcultuur en moeten we naar een model dat prioriteit geeft aan hergebruik.
Plastic hoeft volgens Greenpeace niet volledig verbannen te worden. Herbruikbare plastic verpakkingen bieden veel opties, zolang wegwerpplastic maar verdwijnt. De bal ligt volgens Tjoeng bij de bedrijven: 'om op de nodige schaal verandering teweeg te brengen, moeten bedrijven drastisch gaan investeren en innoveren. Zij hebben ook de macht en de middelen om dat te doen'.
Bekijk hier de tweet over de desbetreffende Jumbosupermarkt.
Radar neemt contact op met Jumbo, met de vraag of dit een beleid is van de supermarkt, en of het in meer supermarkten aan de orde is. Jumbo kan daar (nog) geen reactie op geven.