Vervoersbedrijf Valys laat mensen met een beperking in de steek: lange wachttijden, slechte communicatie en rit annuleringen

Getty Images 543224181

Vervoersbedrijf Valys is er om mensen met een mobiliteitsbeperking de kans te geven om uitstapjes te maken buiten hun eigen regio. Het vervoersbedrijf belooft vrijheid en onafhankelijkheid, maar in de praktijk ervaren veel gebruikers al jaren het tegenovergestelde. De klachten over Valys stapelen zich op: te vaak te laat, afspraken die niet worden nagekomen en een gebrek aan respectvolle communicatie

De problemen met het vervoersbedrijf spelen al langer. Het ministerie gaf vorig jaar aan dat de problemen snel zouden worden opgelost, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Radar blijft klachten ontvangen van reizigers. Een petitie die vraagt om dringend beter vervoer van Valys is inmiddels bijna 5.000 keer ondertekend.

Confronterende ervaringen 

Een van de gedupeerden die zich bij Radar hebben gemeld is Marianne Veldkamp, ze komt op voor haar familieleden die gebruikmaken van Valys. Haar moeder, die in een rolstoel zit, en haar 100-jarige oma hebben keer op keer te maken met slechte ervaringen. Zo heeft Marianne Valys meerdere keren geïnformeerd over de handicap en het rolstoelgebruik van haar moeder. Ondanks deze informatie stuurt Valys een reguliere taxi in plaats van een geschikt busje.

Een ander geval: Marianne's moeder zou met haar zussen op pad gaan. Het gereserveerde busje van Valys kwam aan en de moeder vroeg de chauffeur even te wachten op haar zussen die nog met de lift naar beneden moesten. De chauffeur negeerde dat en reed weg, zonder hen mee te nemen.

Op een zondag reisden Marianne, haar 100-jarige oma en 69-jarige tante 4 uur en 45 minuten van Eindhoven naar Landsmeer voor een verjaardag, een rit die maximaal 1,5 keer de rechtstreekse reistijd mag duren. Tijdens de reis gaf de 100-jarige oma aan dringend naar het toilet te moeten. De chauffeur weigerde om te stoppen met als gevolg dat de 100-jarige vrouw in haar broek plaste. 

Tekort aan chauffeurs

Waarom gaat het zo mis?? Valys wordt uitgevoerd door Transvision B.V. in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), dat voor de ritten lokale taxibedrijven inschakelt. Transvision, de uitvoerder van Valys, erkent aan Radar de signalen van ontevredenheid, zoals rituitval en vertragingen. Ze nemen deze klachten naar eigen zeggen ‘zeer serieus’, omdat Valys bedoeld is om een kwetsbare doelgroep betrouwbaar en met aandacht te vervoeren. 

Het probleem ligt volgens Transvision bij een landelijk tekort aan chauffeurs. Dit tekort veroorzaakt door vergrijzing, onvoldoende instroom en lange wachttijden bij het CBR, maakt de planning kwetsbaar. In combinatie met drukte op de wegen en wegwerkzaamheden staat de uitvoering onder druk. 

Ondanks deze problemen is het voor Marianne Veldkamp duidelijk: ‘Er moet structureel wat veranderd worden, want anders blijft dit gebeuren.’

Reactie Valys

We hebben het vervoersbedrijf Valys om een reactie gevraagd, zij reageren schriftelijk. De reactie lees je hier:

Meer over