Vliegtickets in een jaar tijd kwart duurder

De prijzen van vliegtickets zijn in een jaar tijd met 25,4 procent, een kwart, gestegen. Dat blijkt uit de maandelijkse top 5 van meest gestegen prijzen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Volgens CBS-econoom Michiel Vergeer komt de stijging voor het overgrote deel voor rekening van de gestegen brandstofprijzen die de luchtvaartmaatschappijen deels doorberekenen. De per 1 juli ingevoerde vliegtaks doet er nog een klein schepje bovenop.

Een woordvoerster van luchtvaartmaatschappij KLM zegt in een reactie dat de enorme prijsstijging ,,realiteit is in deze markt. Wij zijn daar ook niet blij mee. We zien graag volle vliegtuigen.'' De vliegmaatschappij zegt niet anders te kunnen dan de gestegen brandstofkosten voor een deel door te berekenen. ,,Als je wil blijven bestaan, zal je wel moeten.'' De woordvoerster wijst erop dat de gestegen kosten niet een-op-een worden doorberekend aan de consument.

Feit is wel dat de maatschappij de afgelopen maanden keer op keer de brandstoftoeslag verhoogde. De laatste keer dat deze werd verlaagd, dateert van augustus vorig jaar. De verlaging was zeer gering, 1 euro op Europese vluchten en 5 euro op intercontinentale.

Ter vergelijking: op 10 juli werd de laatste verhoging doorgevoerd. Dat ging om 4 euro voor Europese vluchten en 10 tot 14 euro op intercontinentale vluchten, afhankelijk van de vliegduur. De brandstoftoeslag voor Europese vluchten bedraagt nu 41 euro, voor intercontinentaal met een vliegduur onder de negen uur 133 euro en voor de langere vluchten 147 euro.

De prijs van een ticket bestaat inmiddels uit een woud aan kosten en toeslagen. Op de eerste plaats is er de ticketprijs, het tarief dat de maatschappij rekent plus brandstoftoeslag en reserveringskosten. Dan is er sinds 1 juli de ticketbelasting, in de volksmond vliegtaks genoemd. Deze bedraagt afhankelijk van de bestemming 11, 25 of 45 euro.

Vervolgens is er de passagiersservicetoeslag, die meestal via het ticket wordtverrekend en bestemd is voor Schiphol voor onder andere aanleg en onderhoud. Dan is er nog de veiligheidstoeslag, waar in Nederland de passagier voor opdraait. Tenslotte is daar nog de geluidsisolatietoeslag, die bestemd is voor het bekostigen van bijvoorbeeld isolatieprojecten van huizen rondom de luchthaven. Op 1 november staat ook nog een verhoging van de veiligheidstoeslag in de planning.

Bron: ANP.