Vlucht geboekt? Bij deze mensen werden tijden en bestemmingen gewijzigd

vliegveld-vlucht-gewijzigd-vertrek-aankomst_780.jpg

Je boekt een vlucht, zonder je te realiseren dat de vliegmaatschappij of touroperator je hele schema nog kan omgooien. Radar ondervroeg ruim 4200 mensen waarbij bijvoorbeeld de vertrektijden, -data of vliegveld achteraf werden gewijzigd. 70 procent wist niet dat de vlucht nog gewijzigd kon worden. Bij driekwart van de ondervraagden was de wijziging nadelig: zij vliegen opeens midden in de nacht, vertrekken vanaf een vliegveld in Duitsland, of zien hun vakantie enkele dagen ingekort worden.

Radar ontving klachten over vluchten die zomaar werden aangepast nadat er is geboekt. In extreme gevallen is er een vlucht geboekt die überhaupt niet bestaat: ‘KLM bleek die dag nooit te vliegen’, en: 'De vlucht op het ticket bestond niet bij Vueling’. Radar vraagt zich af of dit vaker gebeurt: Worden mensen met bijvoorbeeld fijne tijden gelokt, om vervolgens zaken aan te passen?

Uit de vragenlijst van Radar blijkt in ieder geval dat de wijzigingen vaak nadelig uitpakken. Driekwart van de ondervraagden die weleens zo’n wijziging na boeking hebben meegemaakt, geeft aan dat dit (in ieder geval de meest recente keer) nadelig uitpakte.

We vroegen mensen met wat voor soort wijziging zij te maken kregen. Sommige mensen is het vaker overkomen. Zo is het een derde van de ondervraagden vaker dan eens gebeurd, en bij 10 procent kreeg zelfs te maken met meerdere wijzigingen bij dezelfde vlucht. Wanneer er sprake is van meerdere ervaringen, vragen we mensen naar de meest recente keer dat er na boeking iets werd gewijzigd.

De meest gemelde wijziging zijn de vluchttijden (door 65%):

  • 'Het zijn zowel heen als terug zeer onhandige reistijden met ons jonge zoontje. We hadden expres een bepaalde tijd gekozen zodat de vlucht overdag zou zijn. Helaas zijn ze beide aangepast.' (geboekt bij Corendon)
  • 'In plaats van 's avonds terugvliegen nu al voor het ontbijt terugvlucht.' (geboekt bij TUI)
  • 'We vliegen nu een dag later op een vreselijk vroege tijd. Wij hadden expres voor een middagvlucht gekozen.' (geboekt bij Transavia)
We moesten nu om 05.30 op Schiphol
- Deelnemer aan het onderzoek die ticket boekte bij Cheaptickets

Op de tweede plek, wat bij ruim 1 op de 5 respondenten (de meest recente keer) het geval was, is dat de vliegreis naar een andere dag wordt geschoven, wat resulteert in minder vakantie, of juist een clash met werk of school:

  • 'Vakantie zo geboekt dat deze in de schoolvakantie viel. Vlucht gaat nu tijdens schooltijd. Kans op boete vanwege leerplicht.' (geboekt bij ANWB, Turkish airlines)
  • 'In plaats van 5 dagen Valencia werden het 3 dagen.' (geboekt bij Transavia)
  • 'Nacht korter in accomodatie en anderhalve dag eerder naar huis.' (geboekt bij Transavia)

350 euro extra kosten voor een dag kórter in Rome

'Ik had in september 2022 al tickets gekocht bij Transavia voor 2 personen naar Rome (april 2023). Kado voor mijn lieve echtgenoot. Eind maart 2023 ontving ik een mailtje dat vlucht was omgezet naar een dag later. Ik kon het geld terugontvangen en elders boeken (maar tickets waren nu 250 euro per stuk duurder) of hotel omzetten, helaas ook 350,00 duurder uit na wijzigen data en 1 nacht minder!'

- Deelnemer aan het onderzoek die geboekt heeft bij Transavia

19 procent noemt als (meest recente) wijziging een andere vertrek- of aankomstbestemming, in sommige gevallen wanneer mensen al vertrokken zijn. Dat levert gedoe op met geparkeerde auto’s.

  • 'In plaats van Schiphol vertrekken moesten we nu naar vliegveld Weeze. We wonen dicht bij Schiphol. Nu moesten we naar Duitsland. Daar waren we niet blij mee.' (geboekt bij TUI)
  • 'De retourbestemming Amsterdam werd gewijzigd, nadat we al in Turkije waren. Omdat we de auto bij Schiphol hadden staan en we veel bagage hadden, was dat erg onhandig. Naar Corendon bellen, had geen zin. We kregen geen contact. Uiteindelijk hebben we zelf een andere vlucht teruggeboekt naar Amsterdam.' (geboekt bij Corendon)
  • 'In plaats van landen in Eelde (Groningen) werden we gedumpt in Dusseldorf met de mededeling dat vliegen naar Eelde niet rendabel was. Moesten vanaf vliegveld Dusseldorf met de bus naar Eelde en dan moesten we zelf maar zien hoe we thuiskwamen midden in de nacht.' (geboekt bij Corendon)
Vanaf Amsterdam vertrekken en dan wijzigen ze naar Eindhoven aankomst. Heel handig als je auto op Schiphol staat!
- Deelnemer aan het onderzoek die ticket boekte bij Transavia

Daarnaast zijn er meerdere mensen die aangeven dat zij een andere stoel kregen dan degene die ze (tegen extra betaling!) hadden bijgeboekt: 'Bij inchecken bleek ik een andere stoel te hebben dan geboekt (en waarvoor ik extra had betaald)', laat deze reiziger weten die boekte bij KLM. Wat ook voorkomt, is dat je een direct vlucht boekt, maar toch op een vlucht wordt gezet met een tussenstop: 

In plaats van directe vlucht Düsseldorf naar Helsinki ging zowel de heen- als terugreis via Frankfurt. Kostte veel extra tijd door lange overstaptijden
- Deelnemer aan het onderzoek

Zelf je vlucht omboeken?

Wanneer de oorspronkelijke reis omgegooid wordt, kun je kijken of je zelf kunt omboeken. Of daar kosten aan verboden zijn, wanneer je omboekt of annuleert na een wijziging vanuit de kant van de vliegmaatschappij of boekingsorganisatie, is niet voor iedereen duidelijk. 1 op de 3 zegt het niet te weten. 56 procent geeft aan dat er geen extra kosten aan zijn verbonden, 9 procent zegt dat er wél kosten worden gerekend.

'Gratis annuleren' is echter niet altijd een reële optie, laten sommige respondenten weten: 'We stonden 4 meter voor het vliegtuig in die toegangsslurf toen ik een mail kreeg van Transavia dat de boeking veranderd was. De terugreis werd een dag later. Belachelijk dat je tijdens het boarden de mogelijkheid krijgt je boeking te annuleren.'

En ook als er geen kosten worden gerekend voor het omboeken of annuleren van je reis, is de kans groot dat je extra kosten maakt. Zo ben je opeens geen vroegboeker meer, en zo kan het gebeuren dat je flink meer voor je ticket moet neertellen. 'Door TUI werd de vakantie volledig geannuleerd zonder overleg of bericht vooraf. We moesten een nieuwe vakantie boeken, die waren uiteraard veel duurder nu.' Iemand laat weten dat ze na boeking te horen krijgt dat er toch geen stoelen beschikbaar zijn:

We moesten een duurdere vlucht boeken en op een vervelend tijdstip
- Deelnemer aan het onderzoek

Extra kosten vanwege annuleren of wijzigen

En dan zijn er de kosten van zaken die je niet meer kunt annuleren: sommigen moeten alsnog de van tevoren gereserveerde parkeerplaats betalen, ook al weten ze twee dagen van tevoren al dat ze er geen gebruik van gaan maken. Hetzelfde geldt voor huurauto's en hondenpensions. Hotels kunnen niet altijd worden omgeboekt. En als je opeens midden in de nacht moet reizen, of naar een vliegveld een stuk verderop, komen daar ook extra kosten bij kijken.

Maastricht was gratis parkeren nu vanaf Schiphol betaald parkeren
- Deelnemer aan onderzoek die vlucht boekte bij Corendon

Gedoe en stress door wijzigingen achteraf

En dan zijn er nog problemen met de planning, vanwege de wijzigingen. Zo benoemden we al iemand die door de wijziging ineens buiten de schoolvakanties terecht kwam. Of wanneer je ervan uit ging dat je op een specifiek datum ergens zou zijn:

  • 'Wilde op de verjaardag van mijn vrouw terug zijn in Nederland.' (geboekt bij Transavia)

Veel mensen noemen stress, vanwege een krappe overstap of omdat je van alles moet uitzoeken en regelen.

  • 'Door later vertrek was autoverhuur op Malaga dicht, moesten toen taxi van Malaga naar Nerja nemen. Dag daarna weer een taxi naar Malaga om auto op te halen.' (geboekt bij Transavia)

Wat kun je nu doen als jou dit overkomt? Je kunt naar de geschillencommissie stappen als je er met je reisorganisatie of vliegmaatschappij niet uitkomt. Fons zoekt het uit in de uitzending van Radar

Over het onderzoek naar gewijzigde vliegreizen

De vragenlijst over vluchten die na boeken worden gewijzigd is ingevuld door 8797 mensen. Omdat we specifiek vroegen naar mensen met deze ervaring, kijken we alleen naar de groep die aangeeft dat een gewijzigde vlucht na boeking ze weleens is overkomen: 4281 deelnemers. Zij deden tussen 4 en 10 april 2023 mee aan het onderzoek door een online vragenlijst in te vullen. De meerderheid is lid van het Radar Testpanel, een groep van tienduizenden consumenten verspreid over het land, van divers opleidingsniveau. Ook je ervaringen mee laten tellen? Meld je (gratis) aan.