Vluchtvertraging - reactie Corendon

corendon-reactie-04-09-2017-780.jpg

Naar aanleiding van de uitzending van Radar over vluchtvertragingen (04-09-2017) heeft vliegtuigmaatschappij Corendon de onderstaande reactie gegeven.

'Het is niet verbazingwekkend dat de kans op vertragingen bij vakantie-airlines het grootste is. Wij vliegen immers het meeste in de vakantieperiodes als de drukte op luchthavens en in de lucht het grootste is. Bovendien worden in deze periode de vliegtuigen vrijwel 24 uur per dag ingezet om aan alle vakantievraag te kunnen voldoen, waardoor er weinig ruimte is om eenmaal opgelopen vertragingen weer in te lopen. Lijndienstmaatschappijen kiezen er vaak voor om een einde te maken aan een (dreigende) reeks van vertragingen door vluchten te annuleren en vervolgens de resterende vluchten weer op tijd te kunnen uitvoeren. Dat is voor vakantie-airlines als Corendon niet mogelijk omdat passagiers ook hun hotelverblijf - hun hele vakantie - bij ons hebben geboekt. We zullen de vluchten dus altijd moeten uitvoeren, ook al zijn ze vertraagd.

Om dezelfde reden hanteren wij ruime vluchttijden op onze tickets. Het is in de drukke vakantieperiodes vrijwel onmogelijk om vertrekvertraging te vermijden, maar we willen onze passagiers wel zoveel mogelijk zekerheid geven over hun aankomsttijd. Deze ruime vluchttijd kan bijvoorbeeld de lange taxi-tijd naar de polderbaan compenseren, het wachten op een ‘slottijd’ vanwege drukte in de lucht of het nog even moeten rondcirkelen (holden) boven de luchthaven van bestemming. Wij rekenen dus geen ‘extra tijd’, maar anticiperen op de lichte vertraging in de vluchtuitvoering die zich bij vakantievluchten onvermijdelijk voordoet.'