Vluchtvertraging - reactie ILT

Naar aanleiding van de uitzending van Radar over vluchtvertragingen (04-09-2017) heeft Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de onderstaande reactie gegeven.
- Passagiers kunnen bij de Inspectiedienst voor Leefomgeving en Transport terecht met een klacht over een luchtvaartmaatschappij als zij vinden dat een maatschappij ten onrechte niet uitkeert. De inspectie gebruikt de klachten voor haar toezicht.
- De inspectie is op de hoogte van het feit dat TUI ruime meld- en aankomsttijden hanteert. Dit is (wettelijk) toegestaan.
- TUI verkoopt losse tickets en is een leasure maatschappij die hoofdzakelijk voor de eigen touroperator vluchten uitvoert als chartervluchten. Vaak staan bij het boeken van een pakketreis de vertrektijden nog niet vast. Tot twee weken voor vertrek kunnen de vliegtijden aangepast worden. De definitieve vluchttijden staan op het vliegticket en kunnen afwijken van de tijden op de boeking.
- Bij vertraging krijgt de passagier compensatie als de aankomsttijd meer dan 3 uur later is dan de op het ticket vermelde aankomsttijd. Als een luchtvaartmaatschappij deze tijd ruimer neemt, en dus meer ruimte inbouwt, dan betaalt deze minder vaak compensatie dan een maatschappij die een krappere vluchtschema heeft. Het is niet ongebruikelijk om ruimte in te bouwen in de schema’s. Er zijn routes bijvoorbeeld naar de USA waar verschillen in de wind zo groot zijn dat er 2 uur verschil in werkelijke vliegtijd kan zijn. Ook kan een luchtvaartmaatschappijen ruimte inbouwen om langzamer te kunnen vliegen om brandstof te besparen.
- De Raad van State heeft in 2016 bepaald dat passagiers met geschillen over compensatie met luchtvaartmaatschappijen bij vluchtvertragingen en annuleringen zich moeten wenden tot de kantonrechter.
- Passagiers die een financiële compensatie willen ontvangen vanwege vertraging bij vluchten moeten zich dus richten tot de rechter. ILT is niet bevoegd bij individuele gevallen bij het uitblijven van gewenste compensatie bij vertragingen.
- De inspectie blijft natuurlijk toezicht houden op de goede naleving van de Europese regels over passagiersrechten.
- Bij stelselmatige overtredingen bij luchtvaartmaatschappijen treedt de inspectie op. Signalen van passagiers zijn daarom nuttig voor dit toezicht. Daarnaast voert de inspectie ook zelfonderzoek uit naar de naleving van verordeningen door luchtvaartmaatschappijen.