Vraag het Antoinette: Hotel op Tenerife
Ellen en Paul Vermeulen hebben voor 14 dagen een appartement geboekt voor Tenerife, voor in totaal 2500 euro. Op de foto in de gids is te zien dat de appartementen beschikken over een groot balkonterras met uitzicht op de baai. Ter plekke valt het bitter tegen: Ellen en Paul krijgen een appartement op de laagste verdieping zonder terras. Klagen bij de hostess loopt op niets uit; er is geen ander appartement beschikbaar. Ellen en paul vinden dat er sprake is van gederfde vakantievreugde en vragen de reisorganisatie een vergoeding. Die weigert dit: een foto is geen belofte en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. De appartementen in het complex verschillen sterk en je kunt nu eenmaal niet van allemaal een foto opnemen. "Is hier wat aan te doen?", vraagt Ellen per e-mail aan Antoinette.
Een foto wekt een verwachtingspatroon. De vraag is of je je hierop kunt beroepen. Als de appartementen zozeer verschillen, dan moet de brochure dit vermelden, of moet er anderszins een clausule staan waaruit blijkt dat de foto nit altijd in overeenstemming met de werkelijkheid is. Omdat de gids niet rept over de verschillen, is een vergoeding gerechtvaardigd. De reisorganisatie in kwestie is aangesloten bij de ANVR, dus Ellen en Peter kunnen een klacht indienen bij de Geschillencommissie reizen.