'Vuile' auto mag toch in centrum Amsterdam
Amsterdam blijft toegankelijk voor vervuilende personenauto's. De gemeente Amsterdam ziet af van het plan om een milieuzone in te stellen binnen de ringweg A10.
In een artikel van NRC Handelsblad geeft wethouder Marijke Vos (Milieu, GroenLinks) aan dat de te verwachten 'milieuwinst' na nieuw onderzoek minder groot bleek dan verwacht.
In april 2008 besteedde TROS Radar al aandacht aan dit onderwerp. Concreet hield het instellen van een milieuzone in dat oude auto's (van voor 1992) en auto's die rijden op diesel maar geen roetfilter hebben, het kerngebied van de hoofdstad niet meer in mogen.
Om te onderzoeken of de uitstoot van oude auto's inderdaad zoveel vervuilender is dan van auto's van na 1992, vergeleek Radar de uitstoot van een aantal oude en nieuwe auto's. Er is daarbij gekeken naar de uitstoot van PM2,5 (hele kleine fijnstofdeeltjes) en naar stikstofoxide en stikstofdioxide.
Uit het onderzoek van Radar bleek dat de grens van 1992 niet altijd een duidelijke scheidingslijn vormt. Auto's van voor 1992 zijn niet veel meer vervuilend dan auto's van na 1992. Er wordt dus op oneerlijke gronden een onderscheid gemaakt.
Bekijk hier de uitzending van TROS Radar van 14 april 2008.