Waar heb je recht op als een evenement wordt afgelast?

afgelastevenement43.jpg

Je hebt een kaartje voor een concert of een festival gekocht, maar het wordt afgelast. Waar heb je recht op? En wat moet je doen als je je recht niet krijgt? Radar zocht het uit.

Wanneer een evenement wordt afgelast heb je recht op teruggave van je geld. Ook als het evenement wordt verplaatst, hoef je hier niet mee akkoord te gaan en kun je je geld terugeisen. De concert- of evenementorganisator is altijd aansprakelijk voor de terugbetaling van de tickets. Op het moment dat het duidelijk wordt dat het evenement niet doorgaat, is de organisator automatisch ‘in verzuim’. Dit betekent dat hij niet doet wat hij heeft beloofd. Er moet zo spoedig mogelijk terugbetaald worden.

De terugbetaling wordt afgehandeld door de ticketverkoper. Dit kan dus de organisator zelf zijn of een bedrijf dat uit naam van de organisator de ticketverkoop voor zijn rekening heeft genomen.

Andere opties

Indien een evenement is afgelast, kan de organisatie ook een andere optie aanbieden. Denk aan een nieuwe datum voor het evenement of een voucher voor een ander evenement van dezelfde organisatie. Let op: je hoeft hier niet akkoord mee te gaan. 

Krijg je ook de administratiekosten terug?

Heb je je kaart rechtstreeks gekocht bij de organisator? Dan heb je recht op het gehele bedrag dat je voor het ticket betaald hebt inclusief reserveringskosten. Wanneer je je kaart via een ticketverkoper hebt gekocht, ligt het eraan of de kaarten alleen bij een extern boekingsbureau aangeboden werden. Als je de kaarten zowel bij de organisatie als bij een boekingsbureau kon kopen, kun je de reserveringskosten niet terugkrijgen. Als de kaarten alleen via een extern boekingsbureau verkrijgbaar waren, heb je wel recht op teruggave van het hele bedrag inclusief reserveringskosten.

Hoe lang mag de organisatie doen over de terugbetaling?

Er is geen wettelijke termijn waarop de organisator terug moet betalen. Wanneer je het te lang vindt duren, kun je een brief naar de organisatie schrijven. In deze brief omschrijf je je klacht. Het bedrijf heeft dan minimaal 14 dagen de tijd om zonder extra incassokosten terug te betalen.

Wat kun je doen als er niet wordt terugbetaald?

Als er na het schrijven van de brief nog geen oplossing is, kijk dan of de verkoper is aangesloten bij de Geschillencommissie. Wanneer dit het geval is kun je met hun contact opnemen om advies te vragen.

Is de verkoper niet aangesloten bij de Geschillencommissie? Dan kun je naar de rechter om de betaling af te dwingen. Indien je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kun je deze hierbij inschakelen.