Waarom wordt je pakket niet altijd naar het dichtstbijzijnde afhaalpunt gebracht?

Pakketpunt

Ben je niet thuis op het moment dat jouw pakketje wordt bezorgd? Dan brengt de bezorger hem naar een afhaalpunt. Handig, behalve als dit postpunt helemaal aan de andere kant van de stad is. Waarom kun je jouw bestelling niet altijd bij de dichtstbijzijnde locatie ophalen? Radar vraagt het de bezorgdiensten. 

Afhaalpunt kilometers verderop

Ook al heb je een pakketpunt in je straat, soms moet je voor je gevoel een heel eind rijden om een bestelling op te halen. Zo laat een forumgebruiker in dit topic weten dat pakketten soms kilometers verder bezorgd worden. 

“Het is ons nu meerdere malen overkomen dat pakketten niet bij ons thuis bezorgd werden, maar 5 tot 6 kilometer verderop bij een afhaalpunt. Ook als je een afhaalpunt selecteert, gebeurt het dat het pakket niet daar afgeleverd wordt.” 

Punt gekoppeld aan je adres

We vragen na bij de bezorgdiensten hoe dit zit. Een woordvoerder van PostNL laat weten dat elke straat is gekoppeld aan een PostNL-locatie voor als je niet thuis bent. “Deze is altijd in de buurt.”

“De exacte locatie is een combinatie van dichtbij voor de consument, en logisch voor de route van de bezorger. Soms is het net iets verder van de consument, soms is het wat minder handig voor de bezorger.”

UPS laat weten dat je een voorkeurs afleverpunt kunt instellen. “Kan de bezorger het pakket niet afleveren op het afleveradres, dan wordt het naar dit voorkeurs UPS Access Point gebracht.” 

Waarom ligt je pakket toch soms zo ver weg?

“Als het pakket uiteindelijk naar een andere UPS-locatie wordt gestuurd dan het UPS Access Point dat vooraf was geselecteerd, kan het zijn dat de geselecteerde UPS-locatie zijn capaciteit voor het opslaan van pakketten heeft bereikt", aldus de woordvoerder van UPS. 

De woordvoerder van PostNL bevestigt dat dit ook bij hun pakketten gebeurt: “Dat gebeurt wanneer een winkel of pakketpunt vol is. Dan wordt het pakket naar het dichtstbijzijndste andere pakketpunt gebracht.”

Beperkingen qua afmeting, gewicht of openingstijd

Een vol pakketpunt is niet de enige reden dat je pakje soms wat verder weg bezorgd wordt. De woordvoerder van UPS vertelt: “Een pakket kan ook naar een ander UPS Access Point worden gebracht als de geselecteerde locatie specifieke beperkingen heeft wat betreft afmetingen en/of gewicht waardoor de UPS-locatie het pakket niet kan accepteren, of beperkte openingstijden heeft.”

Factoren zoals het soort zending, gewicht, afmetingen en de voorkeur van de verzender hebben invloed op de selectie van een UPS Access Point locatie. Dit kan ervoor zorgen dat bepaalde pakketten niet altijd kunnen worden afgeleverd op een UPS Access Point locatie", concludeert de woordvoerder. 

Pakketautomaat niet altijd mogelijk

Op de website van DHL lezen we dat je pakketje soms ook bij een DHL-punt wordt afgeleverd terwijl je een pakketautomaat hebt geselecteerd. Dit gebeurt bijvoorbeeld als het pakket te groot is, als je moet tekenen voor ontvangst of als er een leeftijdscheck moet plaatsvinden.