Waarom zijn (concert)tickets via wederverkopers extra duur? En mag dat eigenlijk wel?
Op sommige websites betaal je voor concert- of andere tickets een veelvoud van de officiële verkoopprijs. Daar staat tegenover dat je er ook vaak kaartjes kunt bestellen voor evenementen die al zijn uitverkocht - of waarvan de kaartverkoop zelfs nog moet beginnen. Hoe kan dat, en zijn zulke praktijken wel toegestaan?
'Hoe kan het dat deze website al kaarten aanbiedt terwijl ze via de gewone aanbieder of Ticketmaster nog niet in de verkoop staan?' vraagt Radarkijker J. in 't Veen ons via WhatsApp. Hij schrijft dit naar aanleiding van het aangekondigde concert van BTS op 20 juli 2020.
De immens populaire Zuid-Koreaanse popgroep treedt op die dag op in het Feyenoord Stadion. De kaartverkoop is (op het moment van schrijven van dit artikel) nog niet begonnen, maar toch zijn er al tickets voor te bestellen bij Onlineticketshop. 'Duizenden (met name jongelui) kunnen niet wachten en zo'n ticketshop vraagt schandalige prijzen.'
In 't Veen doelt hiermee onder andere op staanplaatsen die de website aanbiedt voor maar liefst 399 euro, en dat terwijl de originele prijs volgens diezelfde site met 190 euro ook al niet mals is.
'Hoe komen zij aan die kaarten? Houd het dan nooit op met dit soort praktijken?', vraagt de WhatsApper. Naar aanleiding van zijn bericht zetten we een paar vragen en antwoorden op een rij over zogeheten 'wederverkopers' van (concert)tickets.
Wat is een wederverkoper?
De vraag van deze verontwaardigde Radarkijker staat niet op zichzelf, getuige vele berichten op het Radarforum. Zo bestaat er een topic over Onlineticketshop, maar er dit is niet de enige website in zijn soort.
Andere sites die tickets voor uiteenlopende evenementen doorverkopen zijn bijvoorbeeld Ticketsnederland.nl, Topticketshop.nl, Rang1tickets.nl, Viagogo.nl en Tickets4u.nl. Zulke doorverkoopsites noemen we ook wel wederverkopers. Meestal betaal je via zo'n aanbieder meer voor je kaartje dan via de officiële aanbieder. Overigens maken niet alleen consumenten zich hier druk over: ook artiesten zijn er niet blij mee.
Hoe komt een wederverkoper aan tickets en waarom zijn die zo duur?
We bellen met Onlineticketshop en vragen hoe het kan dat je daar al BTS-kaartjes kunt kopen terwijl de officiële verkoop nog moet beginnen.
'Wij bieden deze kaarten aan gebaseerd op het verleden. Vorig jaar is BTS in de Ziggo Dome geweest. Dit jaar komen ze in de Kuip, dat is natuurlijk een stukje groter. Ze zijn nu in Amerika aan het touren en in Azië en daar kijken wij naar de prijzen en wat voor tickets ze verkopen. Op basis daarvan maken wij een prijs waarvoor wij denken dat we kaarten kunnen verkopen en inkopen,' aldus een woordvoerder. 'Op de website vermelden we ook de originele prijs van die tickets. Dat is nu nog een verwachte prijs, maar als er meer bekend wordt over de officiële kaartverkoop dan passen we die aan. Maar de ervaring leert dat we altijd wel vrij goed in de buurt zitten met deze prijzen.'
Zit er dan op de dag dat de kaartverkoop voor (bijvoorbeeld) een concert begint, een team klaar om kaarten te kopen en officiële verkooppagina steeds te verversen? 'Bij wijze van, ja.'
Onlineticketshop laat zich erop voorstaan altijd te leveren, en garandeert dus dat als je daar vooraf een kaartje bestelt, je het ook daadwerkelijk krijgt. 'Het komt ook weleens voor dat we een kaartje verkopen waarvan het ons op de een of andere manier nog niet gelukt is om dat zelf in te kopen. Dan gaan we voor de klant op zoek om toch dat kaartje te kunnen leveren, ook al kost het ons dan meer dan wat de klant betaalt. Dus dan is het risico ook voor ons.'
(Veel) hogere prijzen voor tickets vragen, mag dat eigenlijk wel?
Veel consumenten vragen zich, net als meneer In 't Veen, af of het wel is toegestaan om kaartjes voor (veel) hogere prijzen door te verkopen. Het korte antwoord is: ja.
Saskia Bierling van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) licht toe: 'Hier gelden de normale consumentebeschermingseregels. Dus de verkoper moet wel duidelijk zijn over zijn hoedanigheid, over de prijs, eventuele beperkende voorwaarden die er zitten aan doorverkoop maar er is niet een plafond aan het bedrag dat je er bovenop zou mogen zetten. Dat is gewoon aan de markt. Vraag en aanbod dus.'
Zo ziet Onlineticketshop het ook: 'Het is een luxeproduct. Veel mensen vinden dat niet leuk omdat de prijs hoger ligt dan de originele prijs. Dat snap ik, maar dan hoef je het ook niet te kopen. Wij zijn echt een wederverkoper en doen ons ook niet voor als officiële verkoper. We geven dit duidelijk aan en vermelden ook de originele ticketprijs.'
Wetgeving laat op zich wachten
'Ze geven inderdaad aan dat ze een wederverkoper zijn, maar ik geloof niet dat die term dusdaning is ingeburgerd dat elke consument dan weet waar die aan toe is.' Dat zegt SP-Kamerlid Peter Kwint. Hem is doorverkoop van tickets tegen veel hogere prijzen al jaren een doorn in het oog. Hij stelde er ook al eerder Kamervragen over. Wetgeving blijft uit.
'Alle 150 Kamerleden hebben mijn motie ondertekend waarin staat: pak het verdienmodel van die sites aan. Maar het Kabinet wil voorlopig niks anders doen van een voorlichtingscampagne. Die zal zeker nut hebben, als die kan voorkomen dat bij het googelen je eerste zoekresultaat Topticketshop of een van die andere sjacheraars is, in plaats van de officiële aanbieder.'
Dat is volgens Kwint niet het hoofdprobleem. 'De kern van het probleem is niet dat mensen misleid worden. Veel mensen weten best dat ze te veel betalen, maar die er anders gewoon niet door komen, omdat andere mensen actief als verdienmodel zo veel mogelijk concertkaarten proberen te pakken te krijgen om die vervolgens te verkopen. Dat houd je niet tegen met een voorlichtingscampagne.'
De naam van de campagne is Weet Waar Je Koopt. Op de bijbehorende site vind je een lijst met veilige sites.
Elders in Europa en daarbuiten zijn er al wel regels, weet Kwint. 'In Engeland en Ierland zijn ze ermee bezig. Ze hebben al iets in België, Duitsland, Frankrijk, Italië. Dat zijn al best veel landen.'
Bij zulke wet- en regelgeving kun je bijvoorbeeld denken aan een verbod op doorverkoop met winstoogmerk, in combinatie met de beschikbaarheid van een platform waar mensen onderling -ook zonder winstoogmerk- kaartjes kunnen (ver)kopen.
Een voorbeeld van zo'n platform is TicketSwap - lees ook dit uitlegartikel. Andere recente initiatieven op dit gebied zijn Guts en Fansale. Ook Ticketmaster (een officiële ticketaanbieder) is bezig een dergelijk platform op te zetten.
Ondertussen is Kwint zelf maar begonnen met het schrijven van een wet, maar die laat nog even op zich wachten. 'Het is complex,' zegt hij.
Kun je je koop ontbinden?
Als je een kaartje hebt gekocht via een wederverkoper en achteraf pas ontdekt dat je veel meer hebt betaald dan de oorspronkelijke prijs, heb je pech: je kunt de koop niet ontbinden.
Voor de meeste online aankopen geldt weliswaar bedenktijd, maar toegangskaartjes voor evenemten zijn hier nu net een uitzondering op. Lees meer op de site van de ACM.