Wanneer is je werkgever aansprakelijk voor schade en wanneer ben je het zelf?

schade_werk_2023.jpg

Via de Radar-inbox kregen we een vraag binnen van Marja (echte naam bekend bij redactie). Een jonge pizzabezorger van 15 jaar oud, reed met de voorkant van zijn elektrische fiets tegen de ruit van haar woning aan. Naar het schijnt zouden de remmen niet goed hebben gewerkt. Maar wie is er in zo’n geval verantwoordelijk en moet opdraaien voor de kosten? 

Wie is wanneer verantwoordelijk?

Om de vraag breder te trekken: wanneer is een werkgever en wanneer een werknemer verantwoordelijk voor gemaakte schade? Om hier antwoord op te krijgen gaat Radar in gesprek met senior jurist arbeidsrecht bij ARAG Hanneke Boesveld.

Keuze bij degene die schade heeft geleden

In het voorbeeld dat in de introductie is genoemd - dus als een externe partij schade heeft geleden - kan die partij de schade verhalen op de werknemer en de werkgever. De keuze ligt  volgens Boesveld ook bij deze partij. ‘’In principe kunnen degenen die schade hebben geleden, zelf kiezen wie ze aanklagen. Dat kan zowel de werknemer als de werkgever zijn. Maar stel dat ze de werknemer aanklagen, dan kan deze weer proberen dit terug te halen bij de werkgever.’’

Is er sprake van opzet of roekeloosheid?

Boesveld laat weten dat het vooral ook belangrijk is hoe de schade is ontstaan. ‘’In principe is een werkgever verantwoordelijk voor geleden schade. Dit geldt alleen niet als er aantoonbaar sprake is van roekeloosheid of opzet bij de werknemer. Bijvoorbeeld als iemand uit woede een ruit inslaat. In dat geval zijn werknemers wel zelf verantwoordelijk.’’

Ben je in loondienst of niet?

Een belangrijk aspect waar niet altijd aan gedacht wordt, is of de werknemer in loondienst is of niet. ‘’Als er sprake is van arbeidscontract, dan zijn werknemers goed beschermd. Maar als hier geen sprake van is, bijvoorbeeld bij ZZP’ers, dan geldt die bescherming niet.’’ 

Regels hetzelfde bij interne en externe schade

De verantwoordelijkheid bij schade ligt dus in eerste instantie bij de werkgever. Dit geldt zowel bij interne schade bij de werkgever zelf als externe schade bij een klant. ‘’Ik zeg altijd: waar gewerkt wordt vallen spaanders, dat is het bedrijfsrisico van de werkgever. Dus of er iets op werk kapot gaat of bij een klant, dat maakt in dit geval juridisch geen verschil.’’