Wat doe je als je een loodgieter of een andere servicemonteur nodig hebt?

Handen regelmatig wassen? Check! Social distancing? Check! Maar wat doe je als je tijdens de coronacrisis een loodgieter of een andere servicemonteur nodig hebt?
De meeste servicemonteurs voeren minder of alleen urgente werkzaamheden uit. Daarnaast worden de richtlijnen van het RIVM in acht genomen.
Ziggo
Kabelexploitant Ziggo meldt dat monteurs de nodige voorzorgs- en veiligheidsmaatregelen aanhouden, zoals geen handen schudden, als het voor het verhelpen van een storing noodzakelijk is om in een huis of bedrijf te zijn. Klanten waarbij eerder al werkzaamheden waren aangekondigd, worden hierover geïnformeerd.
Daarnaast wordt essentieel onderhoudswerk aan kabels of wijkkasten doorgaans 's nachts en buiten verricht. Regulier onderhoudswerk wordt opgeschort. 'Er wordt momenteel alleen nog noodzakelijk onderhoud gedaan indien het essentieel is voor de continuïteit en capaciteit van het netwerk. De continuïteit en capaciteit van onze netwerken en diensten zijn nu belangrijker dan ooit voor al onze klanten. De hoogste prioriteit ligt nu bij het voorkomen en verhelpen van storingen en het garanderen van de capaciteit. Vanzelfsprekend staat hierbij de gezondheid van onze medewerkers en klanten centraal', aldus de kabelexploitant.
Ziggo biedt tot 13 april overigens gratis Film1 aan voor digitale tv-klanten vanwege het sluiten van scholen, kinderopvang en horeca, en het stilleggen van sportactiviteiten. Op kanaal 13 wordt extra programmering voor kinderen en cabaret uitgezonden.
KPN
KPN meldt: 'Onze monteurs voeren minder werkzaamheden uit dan normaal. Alleen bij dringende storingen en het zekerstellen van een internetverbinding komen onze monteurs in actie. Zij werken met extra veiligheidsmaatregelen. We bieden je nog zoveel mogelijk service op afstand.'
Woningcorporaties
Aedes, de branchevereniging van woningcorporaties in Nederland, adviseert om alleen noodreparaties door te laten gaan. Geplande reparatieverzoeken dienen te worden uitgesteld. Huurders worden hierover gebeld. 'Onder strikte voorwaarden kunnen ook niet-spoedeisende werkzaamheden door een externe aannemer in de woning doorgaan/afgerond worden, mits zeker is gesteld dat er geen gezondheidsklachten zijn, zowel de huurder als de aannemer daarmee instemmen en er vooraf passende afspraken zijn gemaakt.'
De Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties meldt dat er bij spoedreparaties voldoende afstand gehouden moet worden. Bij verkoudheid of andere ziekteverschijnselen kan de reparatie het beste worden uitgesteld. 'Uiteraard mogen medewerkers die ziekteverschijnselen hebben niet aan het werk. Ook is gecheckt of zij in risicogebieden zijn geweest.'
Overige servicemonteurs
Techniek Nederland, de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel, meldt dat een servicemonteur niet zomaar thuis mag blijven. 'Het is aan de werkgever om afhankelijk van de situatie te beoordelen en na te denken in oplossingen. Dat in Nederland het coronavirus is vastgesteld, is in ieder geval nog niet voldoende reden om thuis te blijven. Houd altijd de richtlijnen van het RIVM in de gaten.'
De belangenvereniging vervolgt dat werkgevers dienen te zorgen voor veilige werkomstandigheden voor de werknemer. Servicemonteurs kunnen een dag voor de
afspraak met de consument contact opnemen om te vragen of de afspraak in verband met de huidige situatie door kan gaan. 'De particulier hoeft dus niet door te geven of hij wel of geen klachten heeft. Maar zal wel uitsluitend moeten berichten als de afspraak niet door kan gaan. Een monteur kan bij evident ongewenste situaties ad hoc beslissen niet bij een klant aan het werk te gaan uit preventief oogpunt. Voor nieuw te plaatsen apparatuur of onderhoud van een toestel kan altijd een nieuwe afspraak worden gemaakt.'