Wat is een roetfilter?

roetfilter_uitlaat_gas.jpg

Vanaf 2019 moet je meer wegenbelasting betalen als je dieselauto veel fijnstof uitstoot. Met een roetfilter kun je deze uitstoot beperken. Wat is een roetfilter, kun je een roetfilter later inbouwen en waar moet je verder rekening mee houden? Radar geeft antwoord.

Bij het verbranden van diesel komen via de uitlaatgassen ook kleine deeltjes roet vrij omdat de dieselbrandstof niet volledig wordt verbrand. Deze deeltjes leveren een bijdrage aan fijnstof en zijn schadelijk voor de gezondheid. De Europese Unie heeft daarom eisen gesteld aan de uitstoot die auto’s met een dieselmotor hebben. Om de uitstoot te beperken zijn moderne auto’s uitgerust met een ingebouwde roetfilter.

Wat is een roetfilter?

Een roetfilter is een filter die in auto’s met een dieselmotor ingebouwd zijn. Deze filter wordt ingebouwd in het uitlaatsysteem en zorgt ervoor dat de roetdeeltjes in de uitlaatgassen worden opgevangen. In het filter stromen de uitlaatgassen gewoon door, terwijl de roetdeeltjes tijdelijk worden opgeslagen. Na een tijdje is de opslag voor roetdeeltjes vol.

Als de opslag vol is, wordt de elektronica wordt de temperatuur van de uitlaatgassen tijdelijk verhoogd tot temperaturen boven de 450 graden Celsius. Dit wordt gedaan door extra diesel in de cilinder te spuiten. De roetdeeltjes worden bij temperaturen tussen de 450 en 600 graden Celsius verbrand tot as dat wel door het filter kan ontsnappen. Door de verbranding is de filter weer leeg en kunnen er nieuwe roetdeeltjes worden opgevangen.

Nieuwe personenauto’s met een dieselmotor zijn standaard uitgerust met een gesloten roetfilter. De filters in deze auto’s filteren tot 95 procent van de schadelijke roetdeeltjes uit de uitlaatgassen.

Slijtage van roetfilters

Een roetfilter werkt het beste als je langere afstanden met je autorijdt, waarbij je idealiter ook nog op de snelweg rijdt. Bij korte afstanden, zoals bijvoorbeeld een ritje naar de supermarkt, wordt de motor onvoldoende warm. Voor de verbranding van de roetdeeltjes in de roetfilter moet de filter warm genoeg worden. Op het moment dat dit niet gebeurt, kan het roetfilter niet volledig schoon worden gebrand en raakt je roetfilter eerder verzadigd.

Op het moment dat de filter verstopt raakt, bijvoorbeeld doordat je te vaak te korte stukjes rijdt, dan gaat het roetfilterlampje branden op het dashboard (Lees ook: Wat betekenen de lampjes op het dashboard van je auto?). Bij een verstopte roetfilter kan je vermogen dalen. Mocht het roetfilterlampje branden of heb je het idee dat je filter verstopt is? Je kunt het beste langsgaan bij de garage, zodat zij het filter voor je kunnen schoonmaken. Als je langer doorrijdt kun je je auto beschadigen en moet bijvoorbeeld je roetfilter volledig worden vervangen.

Kun je een roetfilter laten vervangen?

Het is mogelijk om een roetfilter te laten vervangen, maar hier zitten wel hoge kosten aan verbonden. Volgens de ANWB kost een reiniging ongeveer 500 euro, maar het vervangen van een roetfilter kost je minimaal 1000 euro.

Stijging van de wegenbelasting in 2019

Als je een oudere dieselauto hebt dan moet je vanaf 2019 meer wegenbelasting gaan betalen. Als je voertuig een hogere uitstoot heeft dan 5 milligram per kilometer dan zul je meer belasting moeten betalen. Je kunt de uitstoot van je voertuig controleren op de website van het RDW.

Overigens is het ook mogelijk om bij oudere diesels achteraf een roetfilter in te bouwen. Dit levert volgens de ANWB en het RDW echter onvoldoende resultaat op, waardoor je vanaf 2019 alsnog extra wegenbelasting moet betalen. Het inbouwen van een filter kan er overigens wel voor zorgen dat je auto wordt toegestaan in milieuzones in Duitsland omdat de uitstootgrenzen daarbij lager liggen.

Bron: Radar / ANWB / RDW