Weer fraude via Ukash / 3V-vouchers

Wederom is een frauduleuze e-mail opgedoken waarin de ontvanger wordt aangemaand een niet-bestaande betalingsachterstand weg te werken. Dit maal wordt de e-mail zogenaamd verstuurd uit naam van KPN.

Nog altijd trappen er mensen in oplichtingspraktijken met valse aanmaningen trappen. In e-mails worden mensen gewezen op een openstaande rekening of boete. Volgens de zender gaat het om een laatste aanmaning. Wanneer je niet direct betaalt, volgen er sancties.Controleren

De meeste organisaties versturen geen aanmaningen via de mail. Daarnaast zul je zelf het beste weten of je een bepaald bedrijf of instantie geld verschuldigd bent. Twijfel je daaraan, dan kun je het beste contact opnemen met het bedrijf zelf. Uiteraard niet via de contactinformatie uit de twijfelachtige mail, maar gewoon via de officiële kanalen van het bedrijf zelf.

Ukash / 3V vouchers


Ukash / 3V vouchers

Van het betalingssysteem via 'Ukash' en '3V vouchers' is inmiddels bekend dat ze misbruikt worden door internetcriminelen. Eerder werden argeloze e-mailers gevraagd via dit systeem een zogenaamde boete van het CJIB te betalen, of een bestelling via iDeal te cancelen door annuleringskosten over te maken.

Laat je niet oplichten en verdiep je in de wereld van de oplichtersmail. Bekijk hieronder ook het voorbeeld van de zogenaamde KPN-aanmaning: