Wie is verantwoordelijk voor onveilige artikelen in webshops?
Anno 2024 wordt een groot deel van de producten op Bol en Amazon verkocht door externe verkopers. Wat gebeurt er als er iets mis is met je aankoop? Stel dat je een onveilig product koopt. Wie is dan verantwoordelijk?
Onveilige reddingsvesten
Radar onderzocht een aantal reddingsvesten die verkocht worden via Bol en Amazon. Er worden vesten aangeboden zonder CE-keurmerk, zonder het vereiste CO2-patroon, en zelfs producten die niet eens als reddingsvesten mogen worden verkocht.
Verkoper verantwoordelijk
Bol en Amazon zijn in eerste instantie niet verantwoordelijk voor deze producten. Hoewel ze de aankoop faciliteren, ben je namelijk klant bij de externe verkoper. Toch kan het platform zelf ook verantwoordelijk zijn in bepaalde situaties.
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) verduidelijkt de verantwoordelijkheid van de platforms:
“Een platform is zelf niet verantwoordelijk voor het aanbieden van onveilige producten die aanbieders op het platform plaatsen tenzij het platform op de hoogte is van het onveilig zijn van het product en het aanbod niet direct verwijdert na verzoek van de toezichthouder,” aldus de NVWA.
Dit betekent dat platforms zoals Bol en Amazon.nl snel actie moeten ondernemen wanneer zij op de hoogte worden gebracht van onveilige producten. Zij zijn verplicht om deze producten direct van hun site te verwijderen om verdere verkoop te voorkomen.
Nieuwe wetgeving: Digital Services Act (DSA)
Sinds 17 februari 2024 is de Digital Services Act (DSA) van toepassing. Deze wetgeving legt extra verplichtingen op aan platforms om de veiligheid van producten en content te waarborgen. Een van de belangrijkste zorgvuldigheidseisen is dat platforms derden de mogelijkheid moeten bieden om meldingen te doen over illegale producten of content.
Een woordvoerder van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt uit:
“Met de komst van de DSA komen er extra verplichtingen – zorgvuldigheidseisen - te liggen bij de platforms. Als invulling van deze verantwoordelijkheid moeten zij aan derden de mogelijkheid bieden om meldingen te doen over illegale producten of illegale content en moeten zij aangeven hoe ze daar als platform mee omgaan. Of de platforms dit goed hebben ingericht valt straks onder het toezicht van de ACM,” aldus de woordvoerder.
Wat te doen bij een onveilig product?
Als je als consument een onveilig product koopt via Bol.com of Amazon.nl van een externe verkoper, moet je eerst contact opnemen met de externe verkoper. De externe verkoper is in eerste instantie verantwoordelijk voor het bieden van een oplossing.
Als de externe verkoper geen oplossing biedt, kun je contact opnemen met Bol of Amazon zelf. Volgens de voorwaarden van Bol moeten klanten eerst proberen het probleem op te lossen met de externe verkoper. Als dit niet lukt kun je contact opnemen met bol.com zelf.
Amazon biedt een A-to-z Garantie voor aankopen bij externe verkopers. Dit betekent dat als de verkoper geen oplossing biedt, je een claim kunt indienen bij Amazon voor een terugbetaling of vervanging. Daarnaast kun je een melding doen bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Zij kunnen onderzoek doen en actie ondernemen tegen de verkoper en/of het platform.