Winkelen tot middernacht verdeelt mensen, maar vooral qua mening

supermarkten-winkeltijden-kerst-780.jpg

Supermarkten willen de mensen verdelen via ruimere openingstijden, en wat betreft de meningen hierover is dat alvast gelukt. De ene helft vindt openingstijden tot middernacht, in de aanloop naar kerst, een slecht idee. De andere helft vindt het een goed idee, of maakt het niet uit. Of de ruimere openingstijden ook zorgen voor spreiding van de verwachte drukte in de winkels, is de vraag: 83 procent van de pollrespondenten geeft aan géén gebruik te maken van de late uurtjes om hun kerstinkopen te doen.

50 procent van de respondenten vindt de verruimde openingstijden een slecht idee. 'Er zijn genoeg alternatieven, zoals bijvoorbeeld thuisbezorgen', zegt een respondent. Echter: zelfs de extra ingelaste bezorgmomenten zitten echter inmiddels volgepland.

Zorgen om het personeel

Veel mensen staan stil bij het feit dat er dan ook mensen moeten werken. Er zijn ongetwijfeld mensen die blij zijn met extra uren op de salarisstrook, maar veel respondenten zijn er niet gerust op dat voldoende rekening wordt gehouden met de wensen van het personeel: 'Onderbetaald personeel waar volgens mij veel van gevraagd wordt. Ook deze groep zou een bonus moeten krijgen staan altijd klaar ook in deze Covid-19 tijd!' Heel wat mensen zien de late uurtjes bovendien als onveilig: 'Overvallers winkelen ook laat!'

7 dagen per week open en dan nog na 22 uur boodschappen moeten doen is volgens mij een hele slechte planning!
- Polldeelnemer

Sommigen maken maakt zich druk om de kleine winkels: 'Ik vind dit zeer oneerlijke concurrentie tegenover de middenstand, die grote supermarkten verdienen al meer dan genoeg!'

'Op naar de 24 uurseconomie'

Ook van de 24 procent die het een goed idee vindt, zegt niet iedereen er ook daadwerkelijk gebruik van te maken, zoals deze respondent: 'Voor verspreiding drukte goed idee. Ga zelf vanwege leeftijd 's avonds laat niet alleen naar buiten.' Slechts 17 procent zegt wel van de verruimde openingstijden gebruik te maken: 'Het is rustig na 21 uur', zegt een respondent. Ook geven heel wat mensen aan dat ze tot laat werken, of wisseldiensten hebben; voor hen zijn ruimere openingstijden een uitkomst.

Handig bij onregelmatige diensten

'Werk zelf als beveiligingsbeambte. Veel onregelmatige diensten soms ad hoc. Ben hierdoor voorstander van ruime openingstijden voor de supermarkten.'

- Polldeelnemer

Sommigen hopen dan ook op een permanente verruiming van de openingstijden. Zo zegt een respondent: 'Spreiding van koopgedrag prima, op naar de 24 uurseconomie.' 

Verlangen naar een rustige AH

'Ik doe al bijna een jaar alleen maar boodschappen online omdat ik het snel te druk vindt in de AH. Ik zou wel een keer om 23 uur door een hopelijk rustige AH willen lopen om weer eens het gevoel van boodschappen doen te ervaren.'

- Polldeelnemer

Vrees voor lege schappen

Wel vrezen mensen eerder lege schappen aan te treffen, dus alleen 'als de vakken gevuld blijven is het een goed idee.' Ook binnen de voorstanders maken mensen zich zorgen om het personeel: dat moet er wel goed voor betaald worden, en niet gedwongen om tot laat in de avond te werken.

Zorgen om personeel

We gaan zo langzamerhand toe naar 24/7. Ik hoop alleen dat er goed om het welzijn en de veiligheid van het personeel wordt gedacht. De hoge bazen hebben tenslotte alleen maar eurotekens in de ogen. En ik spreek uit ervaring helaas.

Nog eens een kwart maakt het niet uit wat de winkels doen: 'Als je op de valreep nog wat nodig hebt is het wel handig', zegt iemand die het verder niet noodzakelijk acht. Een ander vindt middernacht wel erg overdreven: 'Voor mij mag het tot 10 uur 's avonds.'

Benieuwd waar je deze week terecht kunt voor je (late) boodschappen?

Deze supermarkten verruimen de openingstijden rond kerst

Meer over de late-boodschappenpoll

Aan de poll over late boodschappen deden 2315 mensen mee, zij gaven hun mening tussen 26 november en 22 december 2020. Wil je ook je mening en ervaringen delen? Je kunt lid worden van het Radar Testpanel, dan sturen wij je af en toe een uitnodiging om mee te doen met onze onderzoeken over de meest uiteenlopende consumentenzaken. Meld je (gratis) aan via deze vragenlijst.